Den beskjeden fikk hun fra Toll— og avgiftsdirektoratet, ifølge avisen Sunnhordland.

Når BT sender registreringsnummeret til kjøretøysopplysningen, får vi beskjed om at bilen ble vraket 20. desember 2013. Men bilen er langt fra noe vrak.

Da regningen på årsavgiften ikke kom som normalt, tok Aasheim kontakt med Toll- og avgiftsdirektoratet.

— Da fikk jeg beskjed om at bilen var vraket 20. desember i fjor, sier hun til avisen Sunnhordland.

Vraket fra mottak

— Tenk om noe hadde inntruffet med oss på veien etter at bilen ble meldt vraket? Jeg tør ikke tenke på hva som da kunne ha skjedd, sier hun til BT.

Aasheim fikk ikke klart svar på hva som hadde skjedd, men forteller til BT at Tollvesenet opplyste at det var et gjenvinningsmottak på Vestlandet som hadde meldt den vraket.

Derfor var det heller ikke sendt ut årsavgift.

Må avspasere

Avisen Sunnhordland har møtt henne hjemme på Bømlo. Der står Aasheim foran familiens Hyundai Terracan fra 2004. Den blå bilen er i god stand og har vært i bruk daglig, og familien ønsker å bruke den i lang tid fremover.

Men nå står den parkert.

— Jeg fikk beskjed om ikke å bruke den da jeg snakket med Toll- og avgiftsdirektoratet. De sa jeg måtte ta turen til Vegvesenets stasjon på Stord, men jeg kan ikke ikke ta meg fri fra jobben for å gjøre dette. Jeg synes det er feil at jeg skal kjøre fra Bømlo til Stord når det ikke er vi som er skyld i feilen, sier Aasheim.

- Feil kan oppstå

— Men jeg skjønner jo at jeg må bruke en avspaseringsdag for å få dette ordnet. Vi trenger jo bilen, legger hun til.

— I dette tilfellet vet jeg ikke hva som har skjedd, men feil kan oppstå. Enten hos oss eller hos de som vraker biler, sier Erik Sannes, avdelingssjef i Tollregion Midt-Norge, til Sunnhordland.

Det er de som har ansvar for registrering og utbetaling av vrakpant.