-Sist vi kjøpte tilbudsvarer betalte vi 80 kroner for mye, sier Stein Tvedt. Tilbudsvarene på Safari på Støletorget har flere ganger blitt en dyr affære for familien Tvedt.

— Nå er jeg lei. De sender ut tilbudsavis og reklamerer både utenfor og inne i butikken for tilbudsvarer. Men i kassen betaler vi full pris, sier Tvedt.

Når han tar det opp med de ansatte forklarer de at det er dataproblemer, eller at feilen ligger i kassaapparatet.

— Jeg synes de bør ansette en som klarer å legge inn riktige priser, sier familiefaren. Inntil da sjekker han kassalappen med ørneblikk.

- Dette skal ikke skje

— Dette er svært beklagelig. Det er første gang jeg hører om problemet, men jeg vil straks ta det opp med daglig leder og gå igjennom rutinene våre, sier kjedeleder Arild Faugstad og understreker at feilen ikke er et bevisst forsøk på å lure kundene.

— Det ville være å grave sin egen grav. Vi lever av fornøyde kunder og vil aldri spekulere i å være lur på pris. Slike ting skal ikke skje, og vi vil forsøke å hindre feilen i å oppstå flere ganger, sier Faugstad.

Men Safari kjeden er ikke den eneste kjeden tilbudsprisen ikke alltid samsvarer med sluttsummen. Åge Henriksen betalte nesten førti kroner for mye på Obs! i Lagunen.

- Ikke første gangen

— Vi slo til på to halvkilos pakninger med Skjeggerøds stekte karbonader, og betalte nesten 40 kroner for mye, sier Åge Henriksen på Bønes til Bergens Tidende.

Karbonadene var avertert i ukens tilbudsavis for Obs! i Lagunen til 29,90 pr. kilo. Men kassalappen vise at Henriksen og hans kone hadde betalt 34,40 pr. halvkilo.

— Vi gikk til klagedisken. De sa at de ikke skjønte noe, men betalte kjapt ut nesten 40 kroner som vi hadde betalt for mye, sier Henriksen.

Han så imidlertid ingen tegn til initiativ for å rette feilen. Andre kunne kjøpe samme vare og bli snytt på tilbudet hvis de ikke sjekket kassalappen.

— Dette er langt fra første gangen min kone og jeg har opplevd slikt, sier Henriksen.

Stormarkedsjef Erling Nilsen på Obs! Lagunen bekrefter at de har hatt problemer med tilbudsvarene.

— Særlig mandag morgen har vi hatt en del problemer, fordi det er da nye tilbud iverksettes. Men jeg mener vi har bra kontroll på dette nå, og er overrasket over at kunden har opplevd det igjen, sier Nilsen.

I butikken innarbeider de nå rutiner der medarbeiderne tester alle tilbudsvarene i kassen før butikken åpner om morgenen.

- Tjener millioner

Til tross for feilprisingen, har Henriksen til nå vært tro mot sitt Coop-medlemskap og ikke byttet butikk.

— Hvis alle butikkene i kjeden driver etter samme mønster, får de inn millioner av kroner fra flere hundre tusen kunder, påpeker Henriksen.

Tilbudsprisene annonseres i aviser, flygeblad, noen ganger også i tv, og med prangende plakater i butikken. Hyllelappen blir ekstra stor. Men prisen du betaler i kassen blir ikke endret uten at strekkoden byttes ut, eller dataprogrammet omprogrammeres slik at strekkoden henter frem tilbudsprisen til kassaapparatet, i stedet for ordinær pris.

<b>SJEKK KASSALAPPEN:</b> Tilbudsvarene på Safari på Støletorget har flere ganger blitt en dyr affære for familien Tvedt. Her er notatene fra siste handlerunde. FOTO: KNUT EGIL WANG