Bergenskontoret i Norges Automobil-Forbund (NAF) har over tid fått inn en rekke meldinger fra bekymrete medlemmer om stadig mer aggressivitet og hensynsløshet i trafikken. I forrige uke dro informasjonsleder i NAF Region Vest, Dag Kvammen, og hans kollegaer ut for å studere bergensernes atferd. Seks rundkjøringer og fotgjengerfelt rundt om i Bergen ble satt under lupen.

-Altfor opptatt av seg selv

Resultatene er skremmende lesning: Hele 50,2 prosent av alle bilistene NAF målte, ga blaffen i å stoppe for gående ved fotgjengerovergang. -folkene måtte flere ganger hoppe bakover for ikke å bli overkjørt.

— Slikt finnes det ingen unnskyldning for. I tillegg er det direkte livsfarlig, sier Kvammen. Som om ikke det er nok: NAF slår ennå en gang fast at bergenserne er håpløse i rundkjøringer. 879 biler i seks forskjellige rundkjøringer ble overvåket, for å se om de brukte blinklysene riktig.

Også her er tallene bedrøvelige. Hele 45,7 prosent av alle bilene unnlot å bruke blinklys da de svingte ut av rundkjøringen. Ifølge Kvammen skapte flere av bilene farlige situasjoner som lett kunne ført til ulykker.

— Bilistene virker altfor opptatt av seg selv, og gjør ikke noe for å sette seg inn i andres situasjon i trafikken. Hadde folk vært mer flinke til å gi riktig signal til andre, ville trafikken glidd mye smidigere. Vi kunne for eksempel unngått mange av køene inn til rundkjøringene.

Selv politiet feilet...

BT møter Kvammen ved rundkjøringen øverst i Folke Bernadottes vei i Fyllingsdalen. Mens Kvammen prater, kommer en patruljebil fra Fyllingsdalen politistasjon inn i rundkjøringen fra J. L. Mowinckels vei.

— Nå skal det bli spennende å se hva de gjør. Omtrent der skulle de ha blinket, sier Kvammen og peker, idet politibilen svinger inn i Folke Bernadottes vei.

— Det gjorde de ikke?

— Nei, det så ikke slik ut. Det er veldig synd. Politiet har et særlig ansvar for å gå foran med et godt eksempel i trafikken. Til og med vi i NAF tenker litt ekstra over hvordan vi kjører når vi er i uniformert bil, sier Kvammen.

- Bli mykere i trafikken

Han mener årsaken er at aggresjonsnivået i trafikken stadig når nye høyder.

— Folk blir mer og mer aggressive. Det har vi vel alle merket når vi skal foreta et feltskifte. Da trykker bilisten i feltet ved siden av gassen i bunn for at man ikke skal slippe inn foran.

— Kan ikke bergenserne trafikkreglene?

— Jo, det tror jeg de gjør. Et eksempel er jo at korrekt kjøring i rundkjøring et svært populært samtaleemne. Det virker bare som om folk glemmer alt dette når de setter seg bak rattet, sier Kvammen.

NAF ber nå Bergens-bilistene innstendig om å ta seg sammen. Tenk mer gjennom din egen atferd i trafikken og hvilke konsekvenser den kan medføre, lyder oppfordringen.

— Det skader ikke om man er litt mykere i trafikken. Det kan faktisk redde liv, sier Dag Kvammen.

fakta/riktig kjøring

  • Trafikkreglenes paragraf 14, punkt 2: «Ved svinging eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering, skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn.» En rundkjøring er å betrakte som en sving, uansett om man skal rett frem. Derfor skal man alltid blinke seg ut av rundkjøringen. Signalet skal slås på når man passerer siste refuge før avkjørselen.
  • Bilister har et spesielt ansvar overfor gående. Trafikkreglenes paragraf 9, punkt 2, sier: «Kjørende som krysser gangvei, fortau eller gangbane, har vikeplikt for gående. (ý) Ved gangfelt hvor trafikken ikke reguleres av politi eller trafikklyssignal, har kjørende vikeplikt for gående som befinner seg i gangfeltet eller er på vei ut i det.»
  • KILDE: NAF
- INGEN UNNSKYLDNING: Bergenserne kan fortsatt ikke rundkjøringer. Og da NAF-folkene testet respekten for fotgjengeroverganger, måtte de flere ganger hoppe bakover for ikke å bli overkjørt. – Slikt finnes det ingen unnskyldning for, sier Dag Kvammen i NAF.
HELGE SKODVIN