• Bergen er ikke en kjedelig by for barn, men en temapark som Tusenfryd eller Sørlandsparken ville styrket Bergen som reiselivsprodukt.

Førsteamanuensis Arvid Viken ved Høgskolen i Finnmark, sier dette til Bergens Tidende. Viken er reiselivsforsker. For tiden er han på hjemlige trakter i Hardanger på ferie.

BTs sjefredaktør Einar Hålien skrev i en kronikk i lørdags-BT at Bergen er en kjedelig by for barnefamilier. Dette avviste reiselivsdirektør Ole Warberg i søndags-BT. Han var i tvil om Bergen trenger en attraksjon for barn som Tusenfryd i Oslo og Sørlandsparken i Kristiansand. Warberg slo fast at reiselivsbransjen i Bergen har satset på de godt betalende, gråhårede, voksne mennesker. De legger mer penger igjen enn barnefamilier, sa han.

— Umiddelbart vil jeg si at både Warberg og Hålien rett, sier Viken. - Hvis det har vært en vellykket strategi å satse på de gråhårede, trenger man ingen egen attraksjon for barn. Men byen hadde blitt enda mer spennende og attraktiv som reisemål om den hadde hatt en temapark som Tusenfryd og Sørlandsparken, sier Viken.

- Sikre vinnere

— Jeg er ikke enig i at Bergen er kjedelig for barn. Etter min mening fungerer byen også for de yngre. Akvariet, Fløibanen og Torget er sikre vinnere - også blant barn. Selv skal jeg ta barna mine med på disse stedene nå i ferien, noe de ser frem til, sier Viken.

— Burde byen ha satset på å få en temapark for å bli mer attraktiv for barnefamilier?

— Hvis man hadde fått et liknende etablissement som Sørlandsparken i Kristiansand med en miks av dyr, lekepark og show (Kaptein Sabeltann), ville det styrket Bergen som reiselivsprodukt. Særlig ville det appellere til en kundekrets blant byens egne barn og omlandet. Det ville gjøre at tilreisende ville oppholde seg en dag lenger i Bergen. Som det nå er, gjør man unna Akvariet og Fløyen på noen timer, sier han.

- Sightseeing Bergens greie

— Warberg mener en attraksjon for barn vil koste 400 - 500 millioner å opparbeide?

— Ja, hvis en attraksjon skal fungere, vil det koste så mye å etablere den i markedet. Husk på at det har tatt 15 - 20 år og flere økonomiske kriser å opparbeide Sørlandsparken. Showet med Kaptein Sabeltann har gitt denne parken et løft, sier Viken.

— Er reiselivssatsingen i Bergen for sterkt basert på cruisetrafikken? Vil bransjen få et banesår hvis cruiseturistene svikter etter et eventuelt terrorangrep mot et slikt skip?

— Jeg tror ikke det. For det første har jeg vondt for å tro at cruiseskip vil bli utsatt for terrorangrep. Hvis det skulle skje, tror jeg at nedturen bare ville vare i et år eller to, for så å ta seg opp igjen. Selv om cruisetrafikken er en formidabel suksess og dermed viktig for reiselivsbransjen i Bergen, er den ikke alene om å trekke turister til byen. Sightseeing er Bergens greie. Få kommer til byen for å bli der i lang tid. De fleste kommer for å være der en dag eller to. En ny storattraksjon ville bidra til å holde mange flere turister i noen dager ekstra, sier Viken.

- Norges flotteste by

— Bergen er Norges flotteste by - i hvert fall i pent vær. Byen er en attraksjon i seg selv med sine mange ingredienser - torg, gater, tomleplass, spisesteder, kulturelle opplevelser, natur og arkitektur. I hvert fall den delen av arkitekturen som stammer fra tiden før man begynte å bygge stygt, sier Viken.

Førsteamanuensen fra Hardanger har for øvrig tro på at Odda vil få sin renessanse som turistmagnet.

Venter oppsving for Odda

— Det var i Odda turisttrafikken på Vestlandet begynte. I 1860-årene begynte turistdamperne å oppsøke Odda. Men industrireisningen tidlig på 1900-tallet gjorde stedet mindre attraktivt som reisemål for cruiseskip. Jeg har tro på at Odda vil få et oppsving fordi stedet har mange muligheter. Odda har alt - fjord, fosser, bre, by. Etter hvert begynner industribyen å få et mer differensiert næringsgrunnlag. Det blir spennende å følge utviklingen i turisttrafikken innerst i Sørfjorden, sier Arvid Viken.

AKVARIET I BERGEN