• Reiseliv er et satsingsområde i Bergen, da er det synd og beklagelig at byen ser slik ut når turistene kommer. At ulike etater graver opp byen i høysesongen, er uforståelig for vanlige folk, mener reiselivsdirektør Ole Warberg.

— Hjertet mitt blør over at Bergen er en shabby byggeplass nå når byen burde vist seg fra sin beste side. Bryggen, Torget, Strandkaien og Vågsallmenningen ligger som steinrøyser. Det er respektløst, sier Warberg.

— Flere av anleggsprosjektene skulle ha vært ferdige for lenge siden, men jeg skal garantere at det blir full stopp i arbeidet nå når fellesferien begynner om en uke og til langt ut i august. Personlig skjems jeg over hvordan det ser ut, konstaterer reiselivsdirektøren.

Frykter det trekker ut

Han legger ikke skjul på at han er livredd for at anleggsperioden skal trekke ut over mange år.

— På Bryggen er tanken å skjerme Bryggen for ristingen fra bilene, det er et godt initiativ, men Skansen-tunnelen kommer i hvert fall ikke til å stå ferdig før tidligst om syv år. Skal denne midlertidige ordningen vare helt frem til da? De rufsete asfaltflekkene innimellom grusen nede på Lido-hjørnet ser heller ikke bra ut. Hvorfor kan ikke Statens vegvesen gjøre seg ferdig med det de har begynt på før de begynner på noe nytt? Det ser jo forferdelig ut, sier Warberg.

Selv er reiselivsdirektøren skråsikker på at lager vi en god by for bergenserne, så blir også turistene fornøyd.

Bør arbeide høst og vinter

— Drar du på ferie til Syden, ønsker du ikke å bo på en byggeplass, så enkelt er det. Anleggsprosjekter bør legges til høst og vinter, slik at alt er ferdig og pent når sommeren kommer. Det er virkelig ingen grunn til å holde på med all gravingen nå. Men jeg tviler ikke på at teknisk avdeling hos vegetaten kan komme med hundre tekniske begrunnelser for hvorfor de graver nå, presiserer Ole Warberg.

— Hva tror du det betyr for Bergen som turistmål at byen ser slik ut?

-Det er skadelig for omdømmet til Bergen. Vi skulle ikke ha tillatt en eneste asfaltflekk i Åsane, før Bergen sentrum fremstår hundre prosent propert. Det er flaut at myndighetene bruker titalls millioner kroner på en veiskjæring mellom to tunneler i en dal som du passerer på femten sekunder, mens de ikke bryr seg om hvordan det ser ut i en by der det bor 230.000 mennesker. Det er ikke godt nok, slår reiselivsdirektøren fast.

Sier fra av kjærlighet

Fremdeles grøsser han over asfalten som ble lagt på Strandkaien en natt for seks år siden, uten at noen var orientert på forhånd om det som skulle skje.

— Da ble det ikke fylt asfalt helt ut til kanten av veibanen en gang, det ville kanskje bare ha kostet noen få kroner ekstra å få det til å se sånn noenlunde ut. Tilreisende som kommer til Bergen har forventninger om en vakker og sjarmerende by. Uansett i hvilke fora jeg kommer, spør folk meg om det ikke er noe vi kan gjøre, men det er umulig å få fornuftige svar fra Statens vegvesen. Det er ikke for å kritisere, men av kjærlighet til byen at jeg sier fra nå, understreker Ole Warberg.

VÅGSALLMENNINGEN: Vågsallmenningen er steinrøysa nedi bakken. FOTO: HELGE SUNDE