Linda Bernander Silseth tok over som administrerende direktør ved Tusenfryd i 1998. Da hadde parken kun ett år med overskudd bak seg, og fortsatt bruker de mange millioner for å skaffe det siste nye av attraksjoner.

— Hva skal til for å få en attraksjon på nasjonalt nivå?

— Det krever kapital, og det krever en forsiktig og langsiktig eierfilosofi, forteller Linda Bernander Sirseth.

— Det var først i 1997, ni år etter vi åpnet, at Tusenfryd så noe annet enn røde tall i boken. Det var ni år med tunge investeringer fra eierne.

Det tok tid å bygge opp en merkevare, og også å tilfredsstille de ønskene besøkende i parken hadde.

— Vi må hele tiden lytte til de tilbakemeldingene vi får fra de besøkende, og bare siden 1998 har vi brukt 200 millioner kroner på nye investeringer.

Må være villig til å satse

— Noen må være villige til å ta kostnadene, og villige til å investere mye i et produkt som neppe kommer til å gå med overskudd de første tre til fem årene, sier Silseth.

Men selv med store investeringer er det ingen garanti for at en fornøyelsespark skal lønne seg. Både Hunderfossen og Kongeparken har hatt røde tall i bøkene de siste årene. Kun Tusenfryd, Dyreparken og Sommarland i Bø ser ut til å ha solide overskudd, men for Dyreparken var det nærmest kroken på døren før Kaptein Sabeltann fikk draget på barna.

- Bør bygge på det som er

— Man må være edruelige, og Bergen, som allerede har en godt besøkt attraksjon som Akvariet, bør heller bygge videre på det de har. Det er enklere å øke besøket på noe som eksisterer, en kjent merkevare med godt besøk, enn å begynne med noe helt nytt.

Samtidig peker hun på at Bergen er i en særstilling som en magnet på internasjonal turisme.

— Men det finnes veldig gode attraksjonsparker rundt om i verden, Bergen bør satse på noe de allerede kan, sier Silseth.