Rundt klokken 11.00 søndag formiddag gikk yachten «Laika» på 80 fot på skjær like ved fiskemottaket i Ulvøysund vest for Lillesand. Om bord i båten var tidligere stortingspolitker og forretningsmann Magnus Stangeland. Han er også tidligere president i Redningsselskapet.

— Beklagelig og pinlig, sier Stangeland som opplyser til fvn.no at det ikke var han som førte yachten da den gikk på grunn etter å ha gått på feil side av en stake. Yachten har eget mannskap som kjører den fra Bergen til Oslo.

Stangeland forteller at «Laika» er chartret av flere av hans selskaper og skulle benyttes under den store skipsfartsutstillingen og skipsfartskonferansen Nor-Shipping som åpner i Oslo 24. mai.

— Vi har leid yachten flere ganger av selskapet Laika Cruise som er eier av den, sier Stangeland på vei inn til Kristiansand om bord i en redningsskøyte.

På spørsmål om hvor mye han betaler pr. døgn for å leie den 80 fot store yachten, svarer Stangeland lettere humoristisk at det har ikke Fædrelandsvennens lesere noe med.

Ikke første gang

Og det er ikke første gang Stangeland er involvert i en grunnstøting. I august i fjor gikk nemlig skøyten til eks-sjefen i Redningsselskapet, «Hardsjø», på grunn ved Ståløy i Austevoll. Men den gang var ikke Stangeland selv om bord da grunnstøtingen skjedde.

– Båten er for fin til å miste, sa Magnus Stangeland til bt.no da.

12.000 liter diesel

Yachten ble liggende på skjæret med en 10 graders slagside. Yachten, som er fra Vestlandet kom over Kvåsefjorden fra Kristiansand, og kjørte inn Ulvøysund. Ifølge vitner la den store yachten seg på fei side av stakene, og kjørte rett på grunn, skriver fvn.no.

Redningsskøytene «Kaptein Egil J. Nygård» fra Kristiansand og «Inge Steensland» fra Arendal ble sendt til stedet. De har undersøkt hvordan de skal få yachten av skjæret. Yachten tar ikke inn vann. Det skal heller ikke være fare for forurensning fra båten, men det er 12.000 liter diesel om bord.

— Dykkere fra «Inge Stennesland» skal undersøke hvordan yachten ligger på skjæret, og hva slags skjær det er. Så vil vi diskutere med Kystverket. Det er avgjørende for dem at vi ikke punkterer noen tanker og at vi unngår utslipp, fortalte Roy Alnæs, som er kaptein på redningsskøyta «Kaptein Egil J Nygård», til fvn.no tidligere i dag.

Venter på høyvann

Klokken 17.50 var dykkerne ferdige med å undersøke yachten, og redningsskøyta «Inge Steensland» trakk seg litt tilbake.

— Vi ønsker å ha alle fordeler på vår side når vi eventuelt skal forsøke å dra den av skjæret. Vi vil derfor vente til det blir høyvann før vi eventuelt foretar oss noe, forteller kapteinen om bord på redningsskøyta til fvn.no,.