I desember 2003 vedtok Fylkestinget at driften av hurtigbåter i fylket skal ut på anbud. HSD var da allerede i gang med å planlegge bygging av nye hurtigbåter. Så stoppet det hele opp.

I et brev til fylkeskommunen krever nå Stord-ordfører Magne Rommetveit og kollega Bjarne Berge fra Kvinnherad at hurtigbåtflåten må fornyes.

Øverst på ønskelisten står båter med høy komfort og sikkerhet, fart på 35-40 knopp og timesavganger mellom Kvinnherad og Stord.

— Vi er veldig glad for at det gikk så bra med «Baronessa» denne gang. Det kunne gått langt verre. Det er klart at etter en slik ulykke, svirrer det litt i hodet på en. Vi føler oss ikke bekvemme eller trygge med de gamle båtene, sier Bjarne Berge til Bergens Tidende.

Ordfører Magne Rommetveit er helt enig.

— Når anbudsrunden går i gang krever vi nye båter med høyere sikkerhet. Vi har sett andre steder at aktører med gammelt materiell vinner anbudsrunder. Her i Sunnhordland krever vi nybygg, sier Rommetveit.

Selv har han fulgt ruten som «Baronessa» kjørte fra Bergen via Leirvik til Ranavik mange ganger og vet hva som kreves i dette farvannet.

Samferdselssjef Magnus Vestrheim i Hordaland fylkeskommune er fullt klar over kravet fra Sunnhordland.

Han opplyser at det i forbindelse med anbudsrunden vil bli tatt stilling til om det skal bygges nye hurtigbåter.

— Det er anbefalt, men saken må behandles politisk av fylkesutvalget først, sier Vestrheim.

Han spår at nye båter tidligst kan få vann på kjølen i 2005 eller 2006.