Alle tilbakemeldinger foreldrene har fått hittil, tyder derimot på at lille Amanda må begynne helt på nytt igjen i første klasse.

— Hvorfor kan ikke Amanda få begynne rett i andre klasse? Hun kan alt de lærer førsteåret, og vel så det, sier Elisabeth Meze-Hausken. Både hun og ektemannen Jan Hausken er oppgitt over det de beskriver som et firkantet norsk skolesystem.

— Jeg er stipendiat og forsker på østafrikansk klima, så vi har flyttet mye rundt. Amanda har gått på skole i Marokko og England, men i Norge må hun gå i barnehagen. Om noen år kommer vi sannsynligvis til å flytte fra Norge igjen, og da vil jeg at hun skal ha kommet like langt som sine jevnaldrende i andre land, sier Meze-Hausken.

- Blir avslått

Siden den norsk-østerrikske familien flyttet tilbake til Bergen fra England i forrige uke, har Elisabeth forsøkt å få datteren inn på Tertnes skole.

— Vi tenkte hun kunne gå de siste månedene i første klasse, for å bli kjent med de andre barna, og så begynne i andre klasse til høsten. Men det er tydeligvis umulig, sier moren.

Meze-Hausken har fått beskjed om at det tidligst i juni vil bli tatt stilling til hvilken klasse Amanda skal begynne i til høsten.

— Vi har fått høre at vi nesten helt sikkert får avslag på søknaden om å hoppe over første klasse. Dette er en avgjørelse som kan ankes til to instanser, men en eventuell anke vil ikke bli behandlet før skoleåret starter til høsten. Dermed ser det ut som om hun må begynne i første klasse, der de verken lærer å skrive, lese eller regne. Det kommer til å bli fryktelig lite utfordrende, sier moren.

Saken hos PPT

Oppvekstsjefen i Åsane skal behandle søknaden. For tiden ligger den til utredning hos Pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT).

— Vi må en sakkyndig vurdering av barnet før vi kan fatte en avgjørelse, sier rådgiver Hanne S. Rundhovde på oppvekstkontoret i Åsane bydelsadministrasjon.

Hun ønsker ikke å kommentere saken ytterligere så lenge den er til behandling, men bekrefter at saken er spesiell.

— Jeg kjenner ikke til at vi har hatt noen tilsvarende saker her i Åsane, sier Rundhovde.

Ikke vidunderbarn

Lille Amanda bekrefter at hun har veldig lyst til å begynne i andre klasse til høsten.

— Jeg liker å regne og lese, sier Amanda, og leser høyt fra en av lesebøkene sine.

Ekteparet understreker at de ikke ønsker å skape et vidunderbarn.

— Vi vil bare at Amanda og andre norske barn skal få like muligheter som barn andre steder i Europa. Norske barn lærer å lese ett eller to år senere enn barn i mange andre land i Europa, sier Hausken.

OPPGITT: Jan Hausken (til venstre), datteren Jasmin Meze-Hausken, Elisabeth Meze-Hausken og Amanda Meze-Hausken flyttet tilbake til Bergen for kort tid siden. Men å få Amanda inn i det norske skolesystemet har vist seg å være vanskeligere enn antatt.<br/>Foto:KNUT STRAND