• Alt vil dreie seg om trynefaktoren, dersom vi gir grønt lys til politisk reklame i fjernsynet, mener Eirik Aarek som er leder i Arbeiderpartiet i Bergen.

OLAV GARVIK

Stortinget skal i høst ta stilling til om politisk reklame, særlig i forbindelse med valgkampene, skal bli tillatt. Frp prøvde seg illegalt med innslag i TV 2 i fjor høst, mens det var Kåre Valebrokk som fikk merke skyllebøttene.

— Selv om det nok er de store partiene som vil vinne på at vi slipper til med denne type reklameinnslag, vil jeg advare. Jeg frykter at vi får amerikanske tilstander med skittkasting og personifisering som ingen er tjent med i det lange løp. Alt vil dreie seg om trynefaktoren, på bekostning av det politiske budskapet, sier Aarek til Bergens Tidende.

Støtte i partistyret

Partistyret i Bergen behandlet denne saken torsdag kveld, og det var full oppslutning om Aareks holdning.

— Store partier vil likevel tjene på en slik mulighet, sier du. Og Arbeiderpartiet er fortsatt et stort parti?

— Ja, og jeg forstår at mange i partiet rent taktisk ser seg tjent med slik reklame. Men på lengre sikt vil det være ytterst skadelig med all personfokuseringen. Alle som er opptatt av etiske hensyn vil vite at det er lett for at grenser blir flyttet i uheldig retning hvis vi begir oss ut på denne galeien.

Mer Oslo-sentrert?

— Dessuten har vi jo så mange andre reklamemuligheter for å få frem budskapet, både gjennom annonsering, på kino og boards, sier Aarek videre.

Han er også engstelig for at såkalte kommunikasjonsrådgivere vil få enda større innflytelse over valgkampen enn de har i dag hvis fjernsynsreklamen også skal få innpass i den politiske kamp.

— Da risikerer vi i tillegg at reklamen blir mer Oslo-sentrert enn noen av oss liker, sier han.