Mandag kveld hadde Bergen Frp årsmøte, der partiets program for neste valgperiode ble vedtatt. Et av forslagene fra salen som ble vedtatt, kom fra samferdselsbyråd Øistein Christoffersen:

"Parkeringsplasser er blitt en knapphetsfaktor som er konkurransevridende. Alle som bor i Bergen skal ha rett til å ha egen bil og mulighet til å kunne parkere på egen grunn eller i parkeringshus."

Må betale for det

— Konkret vil det bety at dersom du har plass til bil på egen grunn, skal du få bygge parkeringsplass. Men i sentrum ønsker vi at mest mulig av parkeringen skal skje under grunnen. Derfor vil vi fortsatt erstatte mye av overflateparkeringen med fjellanlegg og parkeringshus, sier Christoffersen.

— Men er det plass til at alle beboere i sentrum og andre tettbygde strøk skal ha hver sin parkeringsplass?

— Både du og jeg vet at ikke alle har bil. Poenget her er at alle må ha rett til å ha en bil og kunne plassere den et sted.

- Ingen menneskerett

Christoffersens parkeringsplaner møter motbør fra byrådskollega Lisbeth Iversen (KrF).

— Som KrF-politiker vil jeg fraråde å kjempe for at det er en menneskerett å ha parkeringsplass. Det er vanskelig i sentrum. Vi bør heller love folk transportmuligheter. Vi står nok et stykke fra hverandre her, sier hun.

Christoffersen understreker at det er ikke snakk om at folk skal få gratis parkeringsplasser.

— Jeg har bygget garasje for mine egne penger. Slik må det være i sentrum også. Skansetunnelen bygges av boligsonefondet, og Rothauggarasjen skal være privat, der beboerne må kjøpe seg inn, sier han.

Nei til Høyre-forslag

Bergen Frp går i programmet imot "enhver form for tids- og miljødifferensierte bompenger". Det betyr at partiet ikke bare er imot køprising, men også forslaget som Høyre har i sitt valgprogram: At bompengeprisen kan differensieres ut fra hvor forurensende bilen er. Det vil for eksempel innebære at en eldre dieselbil betaler mer i bompenger enn en nyere lavutslippsbil.

— Det har vi ment hele tiden. Det er ingen realitetsendring her, sier Christoffersen.

Han vedgår likevel at punktet om motstand mot miljødifferensiering er tatt inn etter at Høyre kom med sitt forslag.

Vei skal bedre miljøet

Partiet er også imot piggdekkavgift. Løsningen på byens miljøutfordringer ligger i stedet i veibygging, mener Bergen Frp.

«Mye køkjøring, flaskehalser og dårlig kapasitet fører til større utslipp av skadelige stoffer fra biltrafikken. Veibygging og parkering i fjell fører til mindre utslipp av svevestøv» heter det i programmet. Konkret nevnes Ringvei Vest, Skansetunnelen, Arnatunnelen, tunnel under Danmarks plass og Ringvei Øst.

— Utslippene kommer i stor grad fra stillestående trafikk. Bedrer vi flyten, hindrer vi også forurensning, mener Christoffersen.

- En myte

Også på dette punktet skiller Frp seg fra byrådspartner KrF.

— Disse prosjektene kan være del av et ringveisystem. Men vi kan ikke bygge oss ut av transportproblemene med bilbasert transport. Det er ikke forenlig med det de fleste europeiske byer legger opp til. Fremtiden er nødt å være kollektivbasert, sier Lisbeth Iversen.

Christoffersen sier følgende:

— Jeg har ingen tro på myten om at det ikke går an å bygge seg ut av veiutfordringen. Bergen er ikke en så stor by.

Han understreker at Frp også ønsker å bygge ut kollektivtrafikken.

— Men hvem vil ta bussen etter at dere har bygget ut veier, fjernet bompenger og gitt alle en parkeringsplass?

— Det vil de gjøre der det er mest effektivt og billigst. Komfort og hyppige avganger er nøkkelen, sier Christoffersen.

Mener du alle burde ha rett til parkeringsplass? Si din mening her: