— Å bo her ødela ferien min og jeg ber dere heller bo i nærmeste park, kommenteres om City Apartment Hotel på reisenettstedet Tripadvisor.

Der har flere brukere slaktet opplevelsen de hadde på leilighetshotellet i etasjen over Garage i Bergen sentrum.

— Det dreier seg stort sett om et sprik mellom forventning og realitet. Mange har ingen forståelse for det norske kostnadsnivået og forstår ikke at de har leid rom på et billighotell, sier Sjur Gullaksen som driver City Apartment Hotel.

Han fremhever at det ikke er de fornøyde kundene som logger seg først inn på tjenester som Tripadvisor.

- Det ser da ikke så ille ut, spør Sjur Gullaksen, som driver City Apartment Hotel i samme bygg som Garage.
Baste Fanebust

— Misfornøyde folk skriker gjerne høyt på nettet. Det er dumt viss folk tror det de skriver faktisk stemmer, sier Gullaksen.Tripadvisor hevder på sine hjemmesider å ha 32 millioner medlemmer som kommer med tilbakemeldinger. Nettstedet gir brukerne muligheten til å kommentere og gi karakterer til hoteller, spisesteder og severdigheter.

Kritisert

Tripadvisor er av flere blitt kritisert for at hvem som helst kan legge igjen anmeldelser og kommentarer.

Et velkjent problem, ifølge redaktør Torild Moland i magasinet Reiselyst.

— En må bruke Tripadvisor med vett i hodet. Jeg bruker det mye selv og de er flinke på storbyer. De er imidlertid ubrukelige på mindre steder. Da ligger det ofte bare 4-5 anmeldelser inne, som gjerne er lagt inn av venner og naboer til stedet. Er det få og gode anmeldelser, er det grunn til å være skeptisk, forteller hun.

- Vil høre fra ekte mennesker

— Hvorfor er det slik at folk stoler blindt på tips fra vilt fremmede?

— Mange har en iboende skepsis til journalister og såkalte eksperter. De vil høre fra mennesker som dem selv. Det blir mer genuint. Samtidig er den store styrken til Tripadvisor at mange gir tilbakemelding. Om 350 sier det er bra, er det sannsynligvis det, forklarer Moland.

Redaktør Torild Moland i magasinet Reiselyst ber brukere av TripAdvisor være kritiske til informasjon på nettstedet.
Reiselyst

Hun sier hun har et elsk-hat-forhold til Tripadvisor.

— Noen ganger kan en finne skikkelige perler, men en må ofte lete litt. Det jeg imidlertid savner er konkurranse. Tripadvisor er så suverent store og har fått for mye makt. Når det bare er én aktør folk stoler på, blir det problematisk. Jeg anbefaler folk å bruke Tripadvisor sammen med andre informasjonskilder, forteller Moland.

- Kommet for å bli

— Det er ingen tvil om at Tripadvisor betyr mye for ulike valg av aktiviteter, bespisning og overnatting, slår Ole Warberg fast.

Warberg er leder i Bergen Reiselivslag. Han sier steder med høy rangering på Tripadvisor får mange kunder.

— Jeg tror slike informasjonskilder er kommet for å bli. Det tar bransjen til etterretning. Jeg vet aktører følger med og de store kjedene har egne folk som overvåker det som kommer av anbefalinger og kommentarer på sosiale medier, sier han.

Warberg synes imidlertid det kan være uheldige fremstillinger på nettsteder som Tripadvisor.

— Enkelte aktører kan bli utsatt for kommentarer og respons som ikke nødvendigvis stemmer. Ofte er det enten de mest fornøyde eller mest misfornøyde som gir tilbakemelding. Da kan rangeringene få sterkere effekter i andre retninger enn hva som er representativt, forklarer han.

Tripadvisors europeiske pressekontor har ikke besvart BTs henvendelser.

Restaurant 1877 ved Bryggen er restauranten i Bergen med høyest score på Tripadvisor.
Paul Sigve Amundsen