• Få overlevingsdrakter om bord i «Bow Mariner» bidro helt klart til at så mange døde i det kalde vannet etter forliset.

TROND NYGARD-STURE

Det sa sjefetterforsker Jerry Crooks i den amerikanske kystvakten til den amerikanske avisen Virginian-Pilot før helgen.

Etter nye regler som trer i kraft fra 1. juli neste år, er skip i internasjonal fart pålagt å ha overlevingsdrakter til alle mannskaper. I dag pålegger ikke reglene skipene å ha mer enn tre drakter per livbåt.

— Det hadde ikke vært nødvendig at så mange som 21 mennesker skulle omkomme, sa Crooks til Virginian-Pilot.

- Vi vet årsaken

Bare seks overlevde da skipet eksploderte og sank 28. februar i fjor. Disse seks ble umiddelbart sendt på sykehus for behandling for frostskader.

«Bow Mariner» var eid av bergenske Odfjell, mens det greske selskapet Ceres Hellenic Shipping Enterprises hadde ansvaret for driften av skipet.

Crooks utdypet ikke poengene sine, og viste til at rapporten fra etterforskningen først skal behandles på toppnivå hos Kystvakten. Offentliggjøring er trolig flere måneder unna.

Crooks la til følgende:

— Vi vet hva som skjedde. Vi vet hvorfor det skjedde. Det er også en god del forhold vedrørende driften av skipet, som er noe perifere i forhold til selve eksplosjonen.

Beskytter i opptil syv timer

Sjøvannet holdt en temperatur på 6-7 grader.

— Med nedkjølingen de vil bli utsatt for, vil overlevelsestiden måtte regnes i timer, ikke dager, sa kommandør Sally Brice-O'Hara i US Coast Guard til BT under leteaksjonen i fjor.

Det er ikke uvanlig at store transportskip kun har en livbåt. I så fall er det bare tre drakter for hele mannskapet etter dagens regler. I tillegg til redningsdraktene skal det også være annet utstyr som kan beskytte noe overlevende.

Først neste sommer innføres de nye reglene.

— Slike drakter gir beskyttelse i opp til syv timer, sa Crooks til Virginian Pilot.

Fem skip og tre fly var i området for å bistå i letingen to timer etter eksplosjonen.

- Ring Ceres

Espen Bjelland, pressetalsmann i Odfjell, ønsker ikke å kommentere uttalelsene. Han viser til at selskapet ikke har sett rapporten.

Jan Didrik Lorentz, også han i Odfjell, vet ikke hvor mange overlevingsdrakter skipet hadde med.

— Du bør kontakte Ceres i Hellas. Dette faller inn under deres ansvar, de har driften av skipet, sier han.

BT forsøkte å ringe Michael B. Shuker i Ceres i går, men fikk ikke tak i ham.