Lasteskipet MS «Comabar» var bare minutter fra å gå på land da det mistet motorkraften i Fensfjorden i natt.

— Vi fikk melding om at MS «Comabar» hadde fått problemer med regulatoren som styrer farten forover og akterover. Kapteinen måtte stanse maskinen og skipet kom i drift, forteller skipssjef Endre Barane på KV «Ålesund».

Kystverkets trafikksentral fikk melding om problemene og kalte opp kystvaktskipet.

**> At vi var 40 minutter unna, var mer flaks enn de kunne håpe på.

Endre Barane, skipssjef KV «Ålesund».**

40 minutter unna

  • Vi befant oss i Hjeltefjorden og satte straks kursen nordover mot MS «Comabar». Vi var fremme ved skipet etter 40 minutter, sier Barana.

Da var situasjonen begynt å bli kritisk. Det var liten kuling fra nord-øst og lasteskipet drev raskt mot Mikkelsboene, et undervannsskjær mellom Grimeskjæret og Holmengrå i Fensfjorden.

— Det drev mot skjæret og var bare 100 meter fra grunnen da vi kom frem. 5 minutter senere ville den ha grunnstøtt, forteller skipssjefen på KV «Ålesund».

Skjøt over slepetrosse

Kystvaktskipet gikk inntil båten og la seg 10 meter utenfor. Kystvaktmannskapet fikk skutt over tau og fikk slepetrosse om bord.

— At vi var 40 minutter unna, var mer flaks enn de kunne håpe på, forteller skipssjef Barane.

Flere slepebåter

Området er et av Norges best overvåkede og har god slepebåtkapasitet med slepebåter stasjonert både ved Stureterminalen i Øygarden og på Mongstad.

— Men det var ingen tankskip i fjorden og da tar det tid å starte opp båtene og gå fra kai, sier Barane.

Det norskregistrerte skipet som er 63 meter langt hadde 800 tonn barritlast om bord. Skipet var på vei til Esbjerg i Danmark.

— Vi slepte båten ned Hjeltefjorden til CCB-basen på Ågotnes hvor vi var fremme 7.15 i dag tidlig, sier skipssjef Endre Barane.

Lasteskipet ventet i dag på reparatør som skulle skifte ut den defekte regulatoren.