– Min far skulle ta seg et glass vann. Så sto han med hele kranen i hånden, sier René Hamre.

Hamre kjøpte leilighet i Eliasmarken på Laksevåg i november 2007 for 1,34 millioner. Han flyttet inn på 20-årsdagen sin, men den nye boligen viste seg å være alt annet enn en gavepakke.

– Vi måtte skifte ut alle rørene i hele leiligheten. Et av kjøkkenskapene falt ned da jeg tok i det, og det var lagt linoleum over ventialsjonsviften på badet slik at alt var fullt av fukt, sier han.

Hamre har skiftet ut både kjøkken og bad, og brukt 50.000 kroner bare på nye rør. Disse pengene vil han ha tilbake. Men selger har eierskifteforsikring, og forsikringsselskapet nekter utbetaling.

Vesentlig mangel

Stipendiat Harald Benestad Anderssen ved det juridiske fakultet på Universitetet i Tromsø mener lovverket er altfor dårlig.

– Lovverket er fullt av ulne formuleringer. Den sier blant annet at det er mangel på eiendommen dersom den er i vesentlig dårlig stand. Men hva betyr det? Slike formuleringer fører bare til at kjøpere fremmer for mange krav, og at det blir for vanskelig for selgere å kjenne sine forpliktelser.

Det samme gjelder formuleringen om at kjøper må reklamere innen rimelig tid. – Det er nærmest umulig å gi et godt svar på hva som er rimelig tid. Samfunnet kunne tjent mye på å ha et klarere lovverk, sier Anderssen.

Stipendiaten mener at forsikringsselskapene bidrar til å øke antall rettssaker.

– Det har tradisjonelt vært et problem at de avviser for mange krav. I en god del tilfeller er krav avvist uten at de har vært godt nok behandlet.

Anderssen sier det også hviler et stort ansvar på både kjøperne.

– Mange kjøpere har altfor store forventninger. Kjøper de en eldre bolig, må de regne med at den har feil og mangler som nye boliger ikke har.

Leser ikke prospektet

Forbrukerrådet fikk 1500 henvendelser fra personer som hadde kjøpt eller solgt bolig første halvår i år. De merker at stadig flere får problemer ved boligkjøp.

– Problemet er at loven er veldig selgervennlig. Selgerne trenger eksempelvis bare informere om de mangler de måtte kjenne til, og dermed kan de slippe unna med mange ting, sier rådgiver Jarle Vinje i Forbrukerrådet.

Ofte oppstår det også problemer fordi kjøperne ikke leser prospektet godt nok.

– En god del selgere fraskriver seg ansvar for at det elektriske anlegget er i forskriftsmessig stand, eller at vann og kloakk fungerer. Dette står oppført i prospektet, men folk er ikke flinke nok til å få det med seg, sier Vinje.

For kjøperne er det ofte vanskelig å nå frem med sine krav.

– Domstolen krever at du som kjøper skal skjønne alle hintene om mangler ved boligene, det er snakk om ekstremt strenge krav. Vi kjøper boliger veldig sjelden, og en rekker aldri å bli erfaren. Da er det lett å gå i baret, sier rådgiveren.

Vegar Valde