Samtidig øker salget av økologiske matvarer i butikkjedene, skriver Nationen.

I undersøkelsen som Sentio har utført på oppdrag fra avisen, svarer 36 prosent av de spurte at de er helt eller ganske villige til å betale mer for økologisk mat. Til sammenligning svarer 33 prosent at de ikke er villige til dette.

— Det er gledelige tall. Er tallene representative, betyr det at over en tredel av befolkningen setter pris på økologisk mat, og at de har forstått hvorfor slik mat er dyrere, sier daglig leder i Oikos Økologisk Norge, Regine Andersen.

Oikos er en fellesorganisasjon forøkologisk matproduksjonog forbruk og har både produsenter og forbrukere som medlemmer.

Samtidig melder flere større butikkjeder om en positiv utvikling i salg av økologiske matvarer.

I 2012 solgte dagligvarebutikkene økologisk mat for 1,45 milliarder kroner, og fra 2011 til 2012 økte salget med 17 prosent. Veksten har fortsatt i 2013, skriver avisen.

Leder Merete Furuberg i Norsk Bonde- og Småbrukarlag mener at tallene i undersøkelsen viser at det fortsatt er forskjellige holdninger når det gjelder økologisk dyrket mat. Hun peker på at det er nesten like mange som ikke ønsker å betale mer som det er betalingsvillige forbrukere.

— Det har ofte vist seg at selv om folk er villige til å betale mer, blir valget likevel den billigste varianten, sier Furuberg.