De mindreårige skjenkekontrollørene forsøkte i fjor å kjøpe alkoholholdige drikkevarer i 430 dagligvarebutikker. Gjennom året klarte de det i 151, eller 35 prosent av butikkene. Det er en nedgang på 1 prosentpoeng fra året før.

Juvente-leder Kristoffer Holm mener regjeringen må ta konsekvensene av at butikkene ikke er flinke nok til å sjekke legitimasjon.

— Helseminister Bent Høie (H) har foreslått å skjerpe skjenkekontrollen i kommunene. Det vil redusere salg av alkohol til mindreårige betraktelig, sier Holm til NTB.

- Kommunene må følge med

Holm mener loven må endres for å få bukt med salg av alkohol til mindreårige, men Helse- og omsorgsdepartementet kan ikke love noe mer enn «fokus» på problemet.

— Det er viktig at de som har skjenkebevilling, tar sitt ansvar og at kommunene følger med. Juventes tall viser at vi må ha høy oppmerksomhet på salg av alkohol til mindreårige, og vi vil ha fokus på dette fra politisk nivå framover,sier statssekretær Cecilie Brein-Karlsen (Frp) i Helse- og omsorgsdepartementet i en kommentar til NTB.

Skryter av polet

Mens dagligvarebransjen får stryk, får Vinmonopolet nok en gang skryt av Juvente. Kontrollørene fikk ikke et eneste napp i løpet av de 15 gangene de prøvde å få kjøpt alkohol på polet i fjor.

— Dette er åpenbart ingen tilfeldighet. De har vært blant de overlegent beste mer eller mindre hvert år. I 2012 testet vi 21 ganger og polet solgte 1 gang. Dagligvarekjedene har mye å lære av Vinmonopolet når det kommer til å spørre om legitimasjon, sier Holm.

Det er bransjen helt enig i, bedyrer direktør Thomas Angell i Virke Handel.

— Vi tar dette på stort alvor. Ambisjonen er at vi skal ha 0 prosent avvik og bli like flinke som Vinmonopolet. Vi har hatt møter med dem for å høre hva vi kan lære, sier Angell til NTB.

Systemforskjell?

Rutiner og tiltak er like på polet og i dagligvarebransjen, ifølge Angell, som har flere forklaringer på hvorfor det er så mye enklere for folk under 18 år å få kjøpt alkohol i butikk enn på pol.

— Alle vet at det er strengt på polet, så det er enklere for kundene å vise legitimasjon. I tillegg kjøper ungdom som prøver å jukse, i større grad øl enn vin. Dessuten er kassererne på Vinmonopolet gjennomgående godt voksne, mens det for de ofte veldig unge butikkassererne kanskje er vanskeligere å be andre unge om legitimasjon, sier Angell.

Den rusfrie ungdomsorganisasjonen Juvente gjennomførte 873 forsøk i hele fjor. I 207 tilfeller, eller 24 prosent, kjøpte mindreårige alkohol. Hver butikk er i gjennomsnitt testet to ganger.