— Vi fører tilsyn med ulovlig markedsføring i sosiale medier. Høsten 2013 innledet vi dialog med Youtube fordi vi ble oppmerksom på ulovlige videosnutter om pengespill. Det er reklame utenlandske aktører, som Unibet, legger ut. Reklamen er rettet mot det norske markedet, sier Linda Vøllestad Westbye i Lotteritilsynets avdeling for markedskontroll og spilleadferd..

Håper Facebook følger opp

Reklamen er laget for fjernsyn som sendes fra utlandet, og frontes typisk av norske idrettsstjerner.

— Dette er uheldig, og de har ikke tillatelse til å drive i Norge. Derfor ønsker Lotteritilsynet å slå ned på dette. Vi har hatt en meget positiv dialog med Youtube. Nå er vi helt i startgropen i forhold til Facebook, men vi håper på en tilsvarende positiv dialog med dem.

— På Facebook popper det opp pengespillreklame. Det er ikke reklamefilmer, men tilbud om hva du kan vinne og navn på ulike spillselskaper. Det er uheldig, siden de ikke har lisens for å drive i Norge. Det er en måte å snike inn reklame på.

Både Facebook og Youtube har i sine egne retningslinjer at de ikke skal reklamere for gambling, sier Linda Vøllestad Westbye.

110.000 problemspillere

Lotteritilsynet presenterte i dag sin siste undersøkelse om omfanget av penge- og dataspillproblemer i Norge. Undersøkelsen er gjennomført av Institutt for samfunnspsykologi ved Universitetet i Bergen, under ledelse av professor Ståle Pallesen.

Over 10.000 personer har svart på en omfattende spørreundersøkelse om spillvaner og problemer. Rapporten konkluderer med at 22.000 nordmenn er såkalte problemspillere. I tillegg er 89.000 nordmenn, mellom 16 og 74 år, moderate problemspillere.

Problemspillere kan eksempelvis spille for mer enn de har råd til å tape, de spiller stadig mer for å oppleve spenning og forsøker å vinne tilbake penger på et senere tidspunkt. De kan også oppleve helseproblemer som en følge av spillingen, at andre kritiserer spillingen, at de selv erkjenner å ha et problem og at spillingen fører til økonomiske problemer.

Regulering virker

Trass i det relativt høye antall problemspillere, viser rapporten at det blir færre. Lotteritilsynet har gjennomført en rekke tilsvarende undersøkelser.

— Det er svært gledelig at antall problemspillere er redusert de siste årene. Det viser at regulering virker og hjelper, sier direktør Atle Hamar i Lotteri- og stiftelsestilsynet..

— Samtidig skal vi ha respekt for at tusenvis sliter med følgene av pengespill, og vi må ikke glemme at slike problemer rammer spillernes nærstående, sier Atle Hamar.

Vil ha reklameforbud

Tilsynet har nylig bedt Kulturdepartementet om å vurdere reklameforbud mot enkelte spill.

— Vi har foreslått et forbud mot markedsføring av spill med høy risiko for spillproblemer, sier Hamar.

Slike spill er bingo på internett, databingo i bingolokale, skrapelodd på internett og Norsk Tippings Belago.

Belago er en samling interaktive spill som tilbys på en spillterminal fra Norsk Tipping, og finnes i bingohaller over hele landet.

Professor Ståle Pallesen mener funnene i undersøkelsen innebærer at reklameforbud bør vurderes.