RUNE VALDERHAUG

Også Coast Air er trolig på vei tilbake på ruten Stord — Oslo. Dermed ser det ut til å bli reell konkurranse om passasjerene.

Det svenskeide flyselskapet Golden Air, som i dag flyr ruten mellom Sørstokken flyplass på Stord og Gardermoen, kommer til å trekke seg ut fra midten av oktober. Bergens Tidende er kjent med at Coast Air er i samtaler med Golden Air om å overta de daglige flygingene. Administrerende direktør Inge Sundfør i Coast Air vil imidlertid ikke si så mye om disse planene til Bergens Tidende.

— Det er ikke tatt noen beslutning. Men det er riktig at vi diskuterer å overta på Stord. Det kan bli en avklaring i løpet av denne helgen. I så fall går vi ut med en pressemelding, sier Sundfør.

Tre ganger daglig

Samtidig har altså Widerøe kastet sine øyne på samme flyrute. Informasjonssjef Siw Sandvik i Widerøe bekrefter dette overfor Bergens Tidende.

— Stord - Oslo er en svært interessant flyrute for Widerøe, og vi kommer til å ta en beslutning i neste uke, sier Sandvik.

Hun legger til at Widerøe planlegger minst tre daglige avganger hver vei mellom Sørstokken og Gardermoen.

— Markedet er i vekst og aktiviteten i næringslivet i Sunnhordland øker. Dette gjør at vi tror det kan være lønnsomt å gå inn på denne ruten. Dette er en type flyrute som passer oss godt, legger Sandvik til. Hun sier også at Widerøe vil sette inn et 37-seters Dash 8-fly, dersom selskapet gjør alvor av sine planer.

Mislykkes sist

Flyruten Stord - Oslo hadde i første halvår i år vel 16.000 reisende. Sørstokken er en av mange flyplasser som har hatt trafikkvekst i år. Men dette er likevel ikke første gangen to flyselskaper konkurrerer på denne strekningen. For noen år siden fløy Golden Air og Coast Air nærmest side om side mellom Stord og hovedflyplassen på Gardermoen. Det gikk heller dårlig for Coast Air, som tapte mange penger og valgte å trekke seg ut. Deretter har Golden Air vært alene på markedet. Nå er det altså duket for nye flyselskaper på Stord.