– Vi har ingen tro på at aksjonene vil være over med det første. Partene står langt fra hverandre, og vi har ikke noe mer å tilby dem som aksjonerer, sier informasjonssjef Siw Sandvik i Widerøe til NTB.

Widerøe så seg nødt til å kansellere 26 avganger tirsdag, over det meste av landet. Reisende som ble rammet av kanselleringene, ble sikret plass på neste ledige avgang til bestemmelsesstedet, uavhengig av om det var en Widerøe-avgang eller ikke.

– Men det var mange som ble rammet av forsinkelser, og det beklager vi, sier Sandvik.

Widerøe har leid inn to fly fra andre selskap og satt dem inn i rutenettet sør for Trondheim, til kraftige reaksjoner fra de ansatte.

Taper omdømme

Informasjonssjefen sier Widerøe i stor grad klarte å skjerme rutene selskapet flyr for staten tirsdag, noe hun gleder seg over.

– Vi klarte å skjerme kortbanenettet, slik at disse avgangene gikk som normalt. Posten kom fram, sier Sandvik.

Flyselskapet har ikke gjort beregninger av hvor mange penger som er tapt på grunn av aksjonene fra de ansatte. Men det kan være snakk om betydelige beløp.

– Vi taper mer omdømmemessig enn økonomisk, sier informasjonssjefen.

Aksjonene blant teknikere og servicepersonell i Widerøe ble innledet 1. oktober etter at det ble brudd i lønnsforhandlingene mellom flyselskapet og Norges Flytekniker Organisasjon (NFO). Medlemmer av Parat, organisasjonen for dem som lager mat og rengjør flyene, aksjonerer også.