Seksjonssjef Annebeth Lange har ansvaret for å tildele femsifrede telefonnummer. Hun får ofte henvendelser fra folk som irriterer seg over ventetid og kostnader ved disse numrene.

— Det var nettopp en dame som ringte om det samme, at hun må betale for muzaken. Og det er jo uhorvelig dyrt fra mobil, sier Lange.

Hun sier at SAS Braathens og andre firma må opplyse kundene om hva det koster å ringe dem.

— Det er veldig uheldig at ikke den opplysningen blir gitt. Dessuten må det være mulig å komme i kontakt med SAS på en annen måte. De kan ikke tvinge kundene til å ringe det femsifrede, dyre nummeret, sier hun.

Lange roser flyselskapet for tilbudet om å bli oppringt når det er ledig konsulent. Få andre har et slikt tilbud.

Målet er at konkurranse skal gjøre det billigere å ringe til femsifrede nummer fra mobil. Men foreløpig er det informasjonen tilsynet kan stille krav om.

— Det er en uting at kundene får svi for at firmaene ikke gir god service. Dette må vi gjøre noe med, sier hun.

Derfor kan det bli aktuelt å kreve med lov at firmaene skal opplyse om hva det koster og hvor lenge man må regne med å stå i kø.