Tiden er kommet for å tenke på at du ikke lenger er garantert barmarksføre uansett hvor du kommer. Snøen er allerede kommet i nord, men i sør har trafikantene hittil vært begunstiget med så bra vær både dag og natt at behovet for vinterdekk ikke har meldt seg.

Men fra natt til lørdag vil Buskerud, Hedmark og Oppland oppleve perioder med snø i høyder over 500 meter. Og utover lørdag blir det snø helt ned til 200 meter.

Samtidig blir det kaldere – i takt med at nedbøren avtar, minner meteorologen om.

På med vinterdekkene

Meteorologen minner også om føre var-prinsippet, og oppfordrer folk til å få sommerdekkene av bilen og vinterdekkene på.

Det er ingen begrensninger når på året en kan bruke piggfrie vinterdekk. Piggdekk og kjettinger kan brukes i Sør-Norge nord til Nordland fra 31. oktober, mens det allerede vel en uke har vært tillatt å bruke slike dekk i Nordland, Troms og Finnmark.

Vinterdekk er spesielt merkede dekk med mønsterdybde på minst 3 millimeter. Norges Automobil-Forbund anbefaler minst 5 millimeter.

Kjøretøyer over 3.500 kilo har plikt til å bringe med kjettinger i vinterdekkperioden. En kjetting skal være tilpasset forhjulet og to tilpasset drivhjulene.

Motoren

Med tynnere olje – såkalt lettløpsolje – starter motoren betydelig lettere i kulden, og motoren slites mindre.

Er bilens batteri mellom fem og sju år gammelt, tåler det neppe en tøff vinter hvis ikke bilen brukes hver dag. Derfor er lønner det seg å sjekke ladespenningen.

Og frostvæske er viktig! At radiatoren kan fryse og sågar sprekke, er nesten en bagatell å regne om selve motorblokken skulle sprekke. Frostvæske virker dessuten smørende og korrosjonshemmende.

Har du tilgang til en motorvarmer – bruk den. Man sparer bensin, reduserer eksosutslipp, motoren slites mindre og man belaster også startbatteriet mindre.