I hvert fall i den vinterlige testen som Adresseavisen, Fædrelandsvennen, Stavanger Aftenblad og Bergens Tidende gjennomførte på varierte telemarksveier. Fire firehjulstrekkere i SUV-klassen (Sport Utility Vehicle) til mindre enn 350.000 kroner fikk virkelig prøvd seg på alle typer vei— og føreforhold. Inkludert vinterlig korketrekkervei opp i 850 meters høyde i vakre Tuddal. I tillegg til Nissan X-trail ble Toyota RAV4, Mazda Tribute og Kia Sportage satt under lupen av testlaget.

I fjor ble det solgt nesten 11.000 personbiler med firehjulsdrift i Norge. Litt flere enn i fjor, og firehjulstrekkerne sto for nesten 12 prosent av personbilsalget. SUV er den biltypen som viser størst salgsøkning i Europa, og alle bilfabrikker har slike kjøretøy på programmet. Høybygde firehjulstrekkere som skal oppføre seg som en vanlig personbil på vei, men som også skal kunne ta seg frem under de røffeste veiforhold.

Solid og moderne

X-Trail er Nissans nye folkejeep. En moderne firehjulstrekker med autoritet og soliditet. Den vinner på jevnheten i alle testdisipliner. En komfortabel langtursbil. Tiltalende og kraftfullt design utvendig, og et nytt og spennende interiør. Du får storbilfølelse i kupeen, og både støydemping og komfort er av høy klasse. I baksetet sitter du høyt, og har god plass både for bein og hode. Et svært så glatt bagasjeromsgulv krever en matte.

Nissan X-Trail oppfører seg som en personbil på vei, med solide kjøreegenskaper. Og du har god nytte av ESP stabilitetsprogram til 11.000 kroner. Firehjulstrekket er effektivt, og du kan med tastetrykk velge mellom forhjulsdrift, permanent firehjulsdrift, eller du kan la bilen selv velge mellom forhjulsdrift og firehjulsdrift etter behov. Et system som fungerer utmerket på vinterføre. Men husk å slå av ESP'en når veien er glatt, bratt og svingete. Under slike forhold risikerer du at ESP-systemet bremser systemet motor og hjul så mye at du nesten stopper helt opp.

Kompakt og sportslig

Toyota RAV4 er den sportslige, med en kvikk og morsom motor og presis styring. Tiltalende design, spesielt utvendig, mens interiøret er enklere. Bilen gir ikke det samme solide inntrykket som X-Trail. Førermiljøet er forbilledlig, med et førersete som gir god støtte i alle retninger. Bilen er kompakt, og byr på gode plassforhold. Salgsmessig gir den de tre andre noe å strekke seg etter.

RAV4 har et enkelt firehjulsdrift system som automatisk fordeler kreftene mellom alle fire hjul. I utgangspunkter har bilen forhjulsdrift. På glatte og krevende vinterveier har systemet sine begrensninger, stabiliteten i svingene blir lett skadelidende. Den veksler også ofte mellom for- og firehjulsdrift. På vanlig vei klarer den seg likevel utmerket.

Den anonyme

Mazda Tribute har også et enkelt firehjulsdriftssystem som automatisk fordeler kraft til hjulene. I motsetning til RAV4, kan du låse firehjulsdriften, og det trenger du på krevende vintervei. Uten denne låsen blir bilen uberegnelig.

Tribute er stor innvendig, og et godt og rommelig baksete. Men bilen virker gammelmodig, og mangler karakter.

Forrige generasjon

Kia Sportage er alt annet enn moderne, med et førermiljø som gjør seg negativt bemerket med noen sekundære brytere som er skjult bak rattet. Sportage er nok den mest utpregede terrengbilen i selskapet. Den er i utgangspunktet bakhjulsdrevet, og permanent firehjulsdrift kobles inn med en spake.

Den er også den eneste med reduksjonsgir for spesielt vanskelig forhold.

Bilen oppfører seg stivt og kantet, og motoren er kjedelig. Den har riktignok et dreiemoment som holder mål mot de andre tre, men det har du bare nyttet av ved høye 4700 omdreininger. Under det har den ikke mye å gi.

I TETEN: Nissan X-Trail, til høyre, holdt seg foran den hardeste konkurrenten Toyota RAV4.
FOTO: ODDLEIV LYGRE