— Det var et kaotisk åsted, sier politiets innsatsleder Thor Langli, som var en av de første som kom til Sjursøya havneterminal noen minutter etter at operasjonssentralen ble varslet klokken 13.15 onsdag ettermiddag.

Da hadde toglederen ved Oslo Sentralstasjon fulgt den ville ferden i noen minutter allerede, og angivelig forsøkt å stanse det mange hundre tonn tunge toget.

Kritisk skadd

Dramaet startet med at et godstog med 16 vogner løsnet ved terminalen på Alnabru, rundt åtte kilometer nord for Sjursøya. Toget trillet førerløst nedoverbakke og økte stadig i hastighet før det raste forbi Oslo Sentralstasjon og inn på kaiområdet.

Der mistet tre menn livet, en kvinne på 35 år ble kritisk skadd mens skadeomfanget for to menn på henholdsvis 65 og 40 år ble beskrevet av Ullevål sykehus som uavklart onsdag kveld. En åttende person ble lettere skadd.

Pressesjef Unni Grøndal i Oslo politidistrikt bekrefter onsdag kveld overfor NTB at de tre mennene som omkom i ulykken var henholdsvis 49, 58 og 67 år gamle.

Påkjørt ytterst

Innsatslederen forteller at ni-ti vognsett sporet av ved tankanlegget der de gjorde en del skade.

— Resten av godstoget endte i bufferen ytterst der sporet stopper. Denne ble revet løs. Toget tok med seg flere biler, både store og små. Vi vet ikke hvor mange. Også en bygning ble truffet. To av vognene endte på sjøen. Det var i dette området personskadene og dødsfallene skjedde, sier Langli til NTB.

Politiet ville onsdag kveld ikke opplyse om hvor de omkomne og de skadde jobbet.

Ikke autobrems

Hvordan et godstog uten lokomotiv kunne settes i bevegelse fra landets største godsterminal, kunne ingen instanser si noe om onsdag kveld.

Men direktøren Erik Ø. Johnsen i Statens jernbanetilsyn fastslår overfor NTB at de automatiske luftbremsene settes ut av kontroll når det pågår skifting av vogner på en godsterminal.

— Når lokomotivet ikke er tilkoblet, er det heller ikke automatisk nødbremsing på vognene. Det er helt i samsvar med gjeldende forskrifter, sier Johnsen.

Mystisk

Avdelingsdirektør Kurt A. Olsen i Havarikommisjonen slår fast overfor NTB at det er «svært sjeldent» at togvogner river seg løs.

— Dette er en svart dag for jernbanen, sier han til NTB.

Politiets etterforskningsleder, seksjonsleder Gro Smogeli, avviste under politiets pressekonferanse onsdag å lufte teorier:

— Mulige årsaker blir et tema for etterforskningen. Vi kan ikke spekulere, sa hun.

Godstoget ble operert av CargoNet, et selskap som dels er basert på det gamle NSB Gods. Deres informasjonssjef Bjørn I. Wist sier til NTB at de samarbeider med Havarikommisjonen, politiet og andre instanser for om mulig å finne årsaken.

Katastrofe

Stabsleder Johan Fredriksen i Oslo politidistrikt understreker at ulykken er dypt tragisk og svært alvorlig.

— Dette berører mange mennesker, både de som har mistet sine kjære, de som har sine kjære på sykehus og alle som skal jobbe videre etter ulykken, sa han da han avviste å svare på om godstoget kunne ha brast inn på Oslo Sentralstasjon eller truffet et persontog på sin ferd – med de katastrofale følger det ville medført.

Begrense skader

Ifølge NRK kunne toglederen ved trafikkstyringssentralen følge toget, og de skal også ha forsøkt å bruke sporveksel for sende vognene inn i en mur ved Loenga. Når det ikke gikk, konsentrerte de seg om å hindre at vognene traff andre tog eller endte på Oslo S.

— Dette vil bli tema for etterforskningen, sier Smogeli.

Johan Fredriksen sier at politiets inntrykk så langt er at alle instanser har gjort det som har stått i deres makt for å begrense skadene når toget først var i bevegelse.

Onsdag kveld var teknikere og medlemmer av Havarikommisjonen i gang med åstedsundersøkelser på Alnabru. Samtidig avhørte politiet vitner som var på jobb da toget begynte å rulle. Ingen av de avhørte hadde onsdag noen annen status enn vitner, opplyser Oslo politidistrikt til NTB.