— Der kommuniserte du altfor dårlig med den andre bilen, sier kjørelærer Halgeir Vindenes til Cecilie Eldholm idet hun legger seg over i en ny fil på vei over Puddefjordsbroen.

— Jeg har helt sikkert brukt mer enn 30.000 hittil. Det er mye penger, men det er nødvendig for å få de ferdighetene som trengs, sier Eldholm.

**Les også:

Vil ha obligatorisk teoriopplæring**

Gratis for dem som står

Dersom Vegdirektoratet får det som de vil, kan førerkortet bli enda dyrere i fremtiden, i alle fall dersom du ikke har gjort hjemmeleksen.

I et forslag som er ute på høring vil de øke gebyret for teoriprøven fra 335 kroner til 600 kroner. Gulroten er at de som klarer prøven på første forsøk, slipper å betale.

Bakgrunnen for forslaget er den skyhøye strykprosenten. De foreløpige tallene viser også at en i 2009 vil ha en strykprosent på cirka 55 på teoriprøven for vanlig personbil.

Ville du bestått førerprøven i dag? Test deg selv her.

I utgangspunktet skulle gebyrene endres ved nyttår. Det blir det neppe noe av. Vegdirektoratet har ikke konkludert etter høringsrunden ennå.

Direktoratet mener likevel at det er viktig for den øvrige opplæringen at elevene kan teorien.

— Teori og praksis henger sammen. Uten teoretisk kunnskap, kan det være vanskeligere å ta til seg den praktiske kunnskapen som en får under den obligatoriske opplæringen, sier Lars-Inge Haslie, rådgiver i Vegdirektoratet.

Han legger ikke skjul på at årsaken til at mange stryker på teoriprøven, er at de gjør en for dårlig jobb med i forkant.

  • Jeg vil ikke si at prøven er for vanskelig. Det store flertallet av de som stryker første gang, klarer det på andre eller tredje forsøk. Det viser at det for de fleste går greit å komme igjennom når de gjør seg flid, sier Haslie.

- Er allerede for høyt

Hos trafikkskoleeleven får imidlertid forslaget liten støtte. Hun strøk selv tre ganger på teorien tidligere år. Med det nye forslaget måtte hun dermed betalt 1800 kroner for teoriprøvene.

  • Jeg synes gebyret allerede er altfor høyt. Nesten alle jeg kjenner tar teorien tre-fire ganger før de klarer det, så det blir jo snakk om vanvittig mye penger, sier Cecilie Eldholm.

Hun erkjenner likevel at det kan være et godt tiltak for å få flere til å lese.

— Det er nok veldig mange som ikke leser i hele tatt. De har ikke kjøpt boken en gang, og tror noen tester på Internett er nok.

Selv hadde hun lest boken flere ganger før hun gikk opp til teoriprøven. 18-åringen mener det er utformingen på spørsmålene gjør at så mange stryker.

— Det er mange ganger du rett og slett ikke forstår hva de er ute etter, sier Eldholm.

Redd for de svakeste

Heller ikke kjørelærer Halgeir Vindenes er spesielt begeistret for forslaget.

— Dette vil straffe de aller svakeste. Det er de som sliter på skolen, og har problemer med teori fra før som blir taperne her, sier Vindenes.

Han er også bekymret for de fremmedspråklige.

  • Det er denne gruppen som sliter mest med teorien, sier Vindenes.

Lars-Inge Haslie i Vegdirektoratet understreker at de tilbyr tilrettelegging for dem som har språkproblemer ellerhar lese- og skrivevansker.

  • Vi fanger nok ikke opp alle, men vi har et tilbud, og det vil nok enda bedre når vi senere vil tilby lydstøtte under prøven, sier Haslie.

Han påpeker også at de fleste som tar praktisk prøve, bruker langt flere øvingstimer enn det som er obligatorisk.

  • Det virker som om det er mer vanlig å betale ekstra for ikke-obligatoriske kjøretimer, enn å bruke penger på å lære seg teorien.

Kjørelærer Halgeir Vindenes mener det finnes en løsning på problemet.

  • Vi bør få på plass obligatoriske teorikurs, som gjør at flere tilegner seg den nødvendige kunnskapen.

**Les også:

Vil ha obligatorisk teoriopplæring**

Ville du bestått førerprøven i dag? Test deg selv her.

Bør det koste å stryke på teoriprøven?