Ombudet mener Norwegian opptrer i strid med markedsføringsloven og har gitt selskapet en frist til 4. april med å droppe bruken av punktlighetspåstanden, skriver Aftenposten.

I motsatt fall risikerer selskapet at ombudet reagerer med tvangsmulkt. Striden med Norwegian har sin bakgrunn i at det finnes to metoder for å beregne flyselskapenes punktlighet på, avgang og ankomst. Norwegian har valgt seg den de kommer best ut av — avgangsstatistikk - når selskapet utroper seg selv til punktlighetsvinner i 2012.

På den andre statistikken over punktlighet, som forteller når flyene ankommer bestemmelsesstedet, er imidlertid SAS klart best.

Ankomst viktigst

Derfor setter Forbrukerombudet nå ned foten overfor Norwegian. Å smykke seg med påstanden om at selskapet er «best på punktlighet 2012», uten samtidig også å opplyse at dette begrenser seg kun til avgangstider, er egnet til å forlede publikum.

— For forbrukeren vil en påstand om å være best på punktlighet lett kunne oppfattes som at Norwegian påstår at de er mest presise på ankomster. Det vil jo normalt være av større betydning for forbrukeren om flyene ankommer presis enn om flyet har avreist etter ruteplanen. Avinors tall for 2012 viser at Norwegians ankomstpunktlighet på en rekke flyplasser var lavere enn avgangspunktlighet, sier juridisk seniorrådgiver Sverre Årli hos Forbrukerombudet til Aftenposten.

— Måten Norwegian presenterer tallene om punktlighet på i sin markedsføring er uklare og upresise, og vil etter vår vurdering være egnet til å villede forbrukerne, og dermed være i strid med markedsføringslovens regler, mener ombudet.

Holder fast

Norwegian, derimot, mener selskapet har sitt på det tørre, og sier at man også i fremtiden vil markedsføre seg som det mest punktlige flyselskapet i Norge.

— At vi har den beste punktligheten i Norge, slik punktlighet normalt måles, kan alle se selv av Avinors statistikker. Avgangspunktlighet innenfor 15 minutter er den offisielle måten flyselskapene børsrapporterer punktlighet på. I 2012 var vi ifølge denne statistikken for avgangspunktlighet Norges mest punktlige flyselskap, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian.

— Men vi er innstilt på å sette oss ned med Forbrukerombudet for å finne ut hvordan vi eventuelt kan presisere dette enda tydeligere fremover, sier Sandaker-Nielsen.

Flyplass-verktøy

Sindre Aanonsen er pressesjef i Avinor. Han sier at det ikke finnes noen offisiell metode for å beregne punktlighet, men at det har "vokst seg frem" en praksis der avgangstidspunktet blir brukt som målefaktor.

— Dette gjør vi fordi vi gjerne vil måle hvordan vi - flyplassene - gjør jobben vår. Det er ingenting som sier at avgangsstatistikken er mer offisiell enn den for ankomst. Vi måler begge deler, og fra en flypassasjers synspunkt har jeg ingen problemer med å forstå at tidspunktet for når flyet faktisk lander er viktigere enn når flyet går fra gate, sier Aanonsen.