JAN ERIK RØSVIK

— Vi er overrasket over at brannen utviklet seg så fort og voldsomt, sier kontreadmiral Jan Jæger, sjef ved Sjøforsvarets logistikkorganisasjon.

«Orkla» er et katamaranfartøy, og er utstyrt med to løftevifter som presser luft inn i rommet mellom de to skrogene. Denne luften er med på å løfte fartøyet opp i sjøen. Det var i tilknytning til løfteviften på babord side brannen startet. Hadde den startet innvendig i fartøyet ville den trolig raskt ha vært under kontroll. Selv om skroget og det meste av båten er bygd i plastmaterialer, i såkalt sandwich-konstruksjon, ville slukkesystemene i båten trolig raskt ha temmet flammene.

Nå startet brannen på utsiden av båten. Det er trolig årsaken til at den fikk en så eksplosiv utvikling. I minuttene etter at brannen oppstod, ble det kastet brennende materialer opp i luften, og flammene tok så raskt tak at storparten av mannskapet måtte gå i flåtene straks. Bare noen få av dem kunne gå rett om bord i ett av fartøyene som kom til stedet.

Ikke sett stor fare

— Utvendig har vi ikke sett faren for at brann skal oppstå som så stor, sier Morten Jansen, teknisk sjef for Kysteskadren. Han vet ennå ikke hvordan brannen startet, men håper å komme nærmere svaret når restene av «Orkla» er undersøkt. Planen i går kveld var å bringe vraket inn til kai i Brattvåg og gjøre undersøkelsene der. Sjøforsvaret har selv opprettet to granskingskommisjoner.

— Vi ønsker å berge det som er igjen av fartøyet, blant annet for å finne årsaken. Vi vil gjøre alt vi kan gjøre for å bedre systemene om bord i disse fartøyene for å unngå at noe slikt skal skje igjen, sier flaggkommandør Trond Grytting, sjef for Kysteskadren.

«Orkla» var med på øvelsen Flotex, men hadde gått ut av øvelsen mandag. Båten hadde fått en vannlekkasje i den ene turbinen, og var på vei til Bergen da brannen startet.

Normal drift

Foreløpig er det ingen planer om å ta de andre fartøyene ut av drift eller å gjøre spesielle tiltak på dem.

— Vi ser ingen grunn til å gjøre noe, bortsett fra å sette spesiell fokus på området rundt løfteviftene, sier Jæger. Han er ikke skeptisk til verken byggemateriale eller konstruksjonen på disse båtene ut fra kunnskapene han sitter med i dag.

— Det ble utført grundige tester da vi valgte å bygge disse båtene, og vi har god dokumentasjon på at materialet er isolerende ved brann, sier han.

Den utvendige konstruksjonen viste seg imidlertid å utvikle kraftig varme. I løpet av ettermiddagen i går oppstod det i tillegg brann i begge drivstofftankene på minesveiperen.

Forsvaret opplyste tidlig at det ikke var eksplosiver om bord i «Orkla». Senere på dagen fikk NTB opplyst at det var til sammen 5500 skudd til to kanoner, 1500 skudd til en 20 millimeter luftvernkanon og 4.000 skudd til en 12,7 millimeter kanon om bord på fartøyet. Presseoffiser Thom Knustad ved Forsvarskommando Sør-Norge sier til NTB at dette ikke regnes som eksplosiver. Det er ammunisjon som brenner opp, og som ikke eksploderer.

Likevel anbefalte Forsvarets ammunisjonseksperter at det ble opprettet en 1.000 meters sikkerhetssone rundt det brennende fartøyet.

Sunnmørsposten/Bergens Tidende/NTB