Denne uken har tre personer omkommet i fritidsbåtulykker i Norge. I overkant av 30 personer dør i slike ulykker årlig, og Redningsselskapet frykter en økning. De mener fartsgrensen i hvert fall bør gjelde fra mai til oktober i områdene med mest båttrafikk, skriver Aftenposten.

Ensartet regime

— Det er noe helt annet å kjøre på et skjær i 40 knop enn å tøffe på det med en snekke. Veldig mange kjører uforsvarlig fort. I trange farvann og i dårlig sikt er det farlig, og det blir enda farligere når det kombineres med alkoholbruk, sier pressetalsmann Ingvar Johnsen i Redningsselskapet.

Redningsselskapet mener et kjent og ensartet trafikkregime til sjøs vil bedre sikkerheten og gjøre det lettere å reagere på overtredelser.

Motstand mot fem knop

— Vi har ingen planer på dette området nå, men hvis dette viser seg å være et utbredt ønske, så skal det ikke stå på oss. Vi ønsker regulert atferd langs kysten og ser at det kan være gunstig med et helhetlig regelverk, sier assisterende kystdirektør Per Jan Osdal til avisen.

I 2003 utarbeidet Kystverket en forskrift om fem knops hastighet inntil 50 meter fra land, men endringen møtte stor motstand og ble trukket tilbake. Kystverket har utarbeidet et nytt og revidert lovforslag, men dette er til nå ikke sendt til videre godkjenning.