— Vi må ha klarere retningslinjer for merking av luftfartshindre, og hvilke luftfartshindre som skal merkes, sier nestleder i Norsk Flygerforbund, Jo Bjørn Skatvold til NRK.

I 2009 la Luftfartstilsynet fram forslag en ny, skjerpet forskrift om luftfartshindringer. Men dette forslaget ble aldri innført. Luftfartstilsynet måtte trekke tilbake forslaget, som fikk kritikk fra flere hold.

— Noen mente det ikke gikk langt nok, mens andre mente det var helt urealistisk med så mye merking, sier flyplassinspektør Sverre Vebjørn Kjerpeseth i Luftfartstilsynet

Det var særlig kraftbransjen som hadde innvendinger mot de nye forskriftene. De la fram regnstykker over hva det ville koste, og det var så skyhøye beløp at de mente det var umulig. De mente sikkerhetsgevinsten ikke sto i forhold til hvor mye det kostet. Derfor valgte Luftfartstilsynet å trekke forslaget.

Flygerforbundet mener dette er nok et eksempel på at penger settes foran sikkerhet.

— Vi ser en lignende konflikt over alt i luftfarten, der sikkerhetstiltak settes opp mot økonomi. Det er en holdning vi ikke liker, og vi må sette sikkerheten på topp hvis vi skal fly trygt i et land som Norge, sier Skatvold.

Etter flere høringsrunder og utkast har Luftfartstilsynet nå sendt et nytt forslag ut på høring. Det skal erstatte nåværende forskrifter fra 2002, som både tilsynet og flygerforbundet mener har gått ut på dato.