De nye retningslinjene slår fast at leverandører av «energitette og næringsfattige matvarer», det vil si for eksempel potetgull, kjeks, brus og sjokolade, ikke skal lage reklame rettet direkte mot barn. Leverandørene skal også være forsiktige med å bruke kjendiser og idoler i markedsføringen av slike produkter, og det skal ikke deles ut vareprøver til barn som er alene i butikken.

Videre må produsentene være forsiktige med å bruke lokketing i markedsføringen, skriver Aftenposten.

Reglene understreker at skolen skal være reklamefri, og at skolene ikke skal få tilbud om sjokolade— og brusautomater. Det blir også lagt restriksjoner på sponsing av arrangementer, og på bruk av spill og konkurranser på internett.

— Barn skal heller ikke oppfordres til å ta de største størrelsene av usunn mat, sier Forbrukerrådets direktør Eirik Lund-Isaksen.

Coop, Orkla, Nidar, McDonalds, Ringnes, ICA og Reitangruppen har deltatt i arbeidsgruppen som har utformet retningslinjene. Forbrukerrådet fikk ikke gjennomslag for å fjerne sjokolade og godteri fra barnehøyde rett ved kassen i butikkene.

— Til sjuende og sist har foreldrene ansvar for hva barna spiser, men vi tror dette vil gjøre det litt lettere å ta med ungene i butikken, og at det vil bli mindre masing, sier Lund-Isaksen.

Reglene skal i første omgang gjelde fram til 1. januar 2009, da de skal vurderes på nytt. Statssekretær Arvid Libak (Ap) i Helse- og omsorgsdepartementet sier regjeringen vil vurdere lovregulering hvis de frivillige reglene ikke virker.

FRISTELSER: Barn skal utsettes for færre usunne fristelser.