For femte året på rad drar Kunnskapsdepartementet i gang kampanjen «Har du det i deg», som har som mål å øke rekrutteringen til læreryrket og heve statusen til lærerne.

Flere år med rekrutteringskampanjer og aktivt framsnakk av lærerrollen fra politikere og andre, ser også ut til å ha hjulpet.

De siste årene er det bare juridiske fag som har hatt sterkere søknadsvekst enn lærerutdanningene, og en undersøkelse Norstat har gjort for departementet viser at yrket har økt i attraktivitet og status de siste fem årene

Vil ha de beste

I dag er det 15 prosent flere blant unge utdanningssøkende som svarer «ja» eller «kanskje» på spørsmål om de selv kunne tenke seg å bli lærer sammenlignet med for fem år siden (totalt 68 prosent mot tidligere 53 prosent).

Undersøkelsen viser også at stadig flere menn synes læreryrket framstår som attraktivt. Mens kun 10 prosent av mennene fant yrket attraktivt i 2009, svarer nå 23 prosent av mennene at de synes læreryrket er attraktivt.

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen er fornøyd med utviklingen og sier hans mål er å gjøre læreryrket til et av samfunnets mest prestisjefylte yrker.

— Vår ambisjon på sikt er å få de beste elevene til å søke seg til lærerutdanningene. Det er ikke så mange tiår siden legen og læreren hadde de to mest fremstående posisjonene i samfunnet. Jeg vil at læreren skal gjeninnta denne posisjonen, sier Isaksen til NTB.

Barneskolen minst populært

Kunnskapsministeren vil gjøre dette blant annet ved å skape flere karriereveier for lærerne og sørge for faglig påfyll og tilbud om etter- og videreutdanning.

For tiden er imidlertid Isaksens hovedbekymringen å i det hele tatt klare å rekruttere nok lærere. Ifølge anslag fra Statistisk sentralbyrå (SSB) vil Norge mangle over 9.000 faglærte lærere i grunnskolen i 2020.

Spesielt sliter lærestedene med å rekruttere lærere til gunnskolelærerutdanningen for 1.-7. trinn.

— Det er et paradoks når vi vet at det er starten på læringsløpet som er viktigst. Det er her barna knekker lesekoden og lærer det grunnleggende i matte, noe som påvirker hele utdanningsløpet. Vi har et utrolig stort behov for å få flere dyktige lærere inn på disse trinnene, sier Isaksen.

Han sier det er viktig fremover å få tydeligere fram at jobb i barneskolen er en faglig utfordrende jobb.

Kritisk til KS-utspill

Leder i Utdanningsforbundet Ragnhild Lied peker på at rekrutteringen til yrket henger tett sammen med hva dagens lærere selv forteller om sin situasjon.

— De er viktige budbringerne til ungdom som eventuelt skal søke seg inn til yrket, sier Lied.

Hun sier det som er viktig for lærerne, er tid og mulighet til å gjøre en god jobb med elevene, samt faglig utvikling og god lønn.

Lied sier hun er bekymret for at kravene fra KS om å strekke lærernes arbeidsåret vil skade rekrutteringen.

— Det vil innebære at lærerne vil jobbe mindre i tiden elevene er på skolen, og lærerne opplever dette som angrep nettopp på muligheten til å gjøre en god jobb, sier Lied.

— De siste årene har man sten for sten klart å bygge opp statusen til yrket, jeg håper virkelig ikke årets arbeidstidsforhandlinger bidrar til å bryte dette ned igjen på kort tid, sier hun.