Forbundet viser til at Transportøkonomisk institutt allerede i 2005 kom med en veileder som anbefalte fjerning av kontanter fra bussene.

— I dag, åtte år senere, kjører fortsatt sjåfører rundt i hele Norge med kontanter. Denne uken ble en bussjåfør på jobb ranet med øks, og dette er bare ett av mange ranstilfeller vi ser hvert år, sier forbundsleder Svein Furøy i Yrkestrafikkforbundet (YTF).

Han mener det er skuffende at man på vei inn i det nye året fortsatt ikke har kontantfrie busser i Norge, og peker på at man i Stockholm har sikret sjåførene gjennom kontantfrie busser siden 2007.

For to år siden utarbeidet en arbeidsgruppe en rapport om pengehåndtering i kollektivtransporten der målet var innføring av billetter på mobiltelefon i 2013. Furøy oppfordrer Solberg-regjeringen til å sende et tydelig signal til fylkeskommunene og transportselskapene om at kontantfrie busser er et krav for en sikrere arbeidsplass.

— Vi er nødt til å gjøre noe for å sikre sjåførene som ønsker å ha kundekontakt, uten at de behøver å være redde for å bli ranet. Kontantfrie busser er en måte å gjøre dette på uten å låse dem inn i en boks. Unnskyldninger om at det er vanskelig å gjennomføre bør ikke bli brukt når vi ser at andre land får det til, sier Furøy.

YTF mener den nasjonale standarden for elektronisk billettering som ble innført i 2006, nå bør bli et krav på alle busser og at bruk av kontanter blir forbudt.