— Vi ser kjempetydelig forskjell på norske og utenlandske passasjerer. Det er som natt og dag, sier Arne Austrheim, avdelingsleder for Gate Gourmet på Flesland.

Selskapet som leverer flymat er også ansvarlig for å vaske og rydde de fleste av flyene som lander på Flesland.

Brukte bleier

Air Europa fra Spania har nettopp ankommet Bergen. Fem personer utstyrt med bøtte og vaskeklut, støvsuger og bossposer haster om bord. På gulvet ligger drøssevis av knuste chipsflak, sjokoladepapir og annet boss. Det er ikke det verste de har sett.

Det er ikke uvanlig å finne fulle spyposer, snus og tyggegummi klint mellom setene etter feriestemte nordmenn på chartertur. Avstanden er lang til utenlandske forretningsfolk eller passasjerer på rutefly.

Brukte og illeluktende bleier er også noe vaskepersonalet finner under setene. Det er de ikke så glade for.

— Det må gå an å spørre flyvertinnen om en pose, eller kaste bleien i bosset på toalettet, sier Anne Karin Throndsen, som har jobbet med flyrengjøring i snart 20 år.

— Jeg lurer på om nordmenn som drar på ferie lar alt seile, og tror de kan gjøre akkurat som de vil. Kaster de mat og bleier ned på gulvet hjemme? spør Arne Austrheim oppgitt.

Mannskapet fra Gate Gourmet rengjør mellom 25 og 40 fly hvert døgn. Det er en tøff fysisk jobb å bøye seg mellom de trange setene, særlig når det må gå fort. Flyene står ofte under en time før de skal videre.

Samler inn boss underveis

— Noen utenlandske fly er så rene at det nesten ikke trengs støvsuging engang, sier Austrheim.

Ifølge han er norske charterfly på verstingsliten, etterfulgt av utenlandske charterfly med norske passasjerer. Rutefly er som regel ryddigere.

En grunn til at vi er så grisete, kan være at det er flere barn blant de norske passasjerene. Austrheim tror at norske foreldre lar barn være for mye barn i ferien, og det går av og til litt for langt.

Men også maten om bord har betydning for ryddigheten.

— Rundstykker smuler veldig. Og på flyginger der det ikke blir servert mat, tar folk oftere med seg sjokolade og chips, som griser mer. En annen forklaring på hvorfor det ser mer grisete ut på norske fly, er at flere utenlandske cabincrew er flinkere til å samle inn boss underveis på flyturen.

— Alt handler om økonomi. Lavprisselskaper for eksempel, tar seg av hele vaskingen selv, sier Austrheim.

- Helt för jävligt!

Tro ikke at nordmenn er de verste. I følge Mikael Bengtson, avdeligsjefen for svenske Renab som rengjør flyene i Stockholm, ser flyene som svenske charterturister har etterlatt seg ut som katastrofeområder.

— Charterflyene ser helt for jævlige ut sammenlignet med vanlige fly, sier Bengtson.

Størst forskjell er det på rutefly og charterfly til Asia.

— Det er som natt og dag. Det er svensker som reiser med begge deler, så jeg forstår ikke hvorfor de mister en skrue når de entrer et charterfly, sier svensken..