Rundt tre millioner nordmenn har sin egen profil på Facebook. Tjenesten har inntatt en posisjon som Norges største mediekanal, foran både NRK, VG på nett og TV 2, skriver Forskning.no.

Men ifølge Norsk kundebarometer, som ble offentliggjort tidligere i vår, er ikke nordmenn spesielt fornøyd med tjenesten, som oppnår 62 av maksimalt 100 oppnåelige brukertilfredshetspoeng. Det er 6 poeng opp fra fjorårets undersøkelse. Men selv om resultatet er høyst middelmådig, mister de ikke brukere, skal vi tro undersøkelsen. Facebook skårer nemlig høyt på lojalitetspoeng, der de får 83 av 100 poeng.

— Det er et tankekors at lojaliteten er så høy når tilfredsheten er såpass lav. Facebook ser ut til ha lykkes med å lukke inn sine brukere. Vi vil være der alle andre er, fremholder Pål R. Silseth, prosjektleder for Norsk Kundebarometer.

I kategorien sosiale medier skårer YouTube høyest med 73 poeng, mens Twitter og LinkedIn får 61 poeng. YouTube skårer hele 91 i lojalitetspoeng. Twitter og LinkedIn får 75 og 91.

Det er likevel et stort sprang fra Facebook til årets norgesmester i kundetilfredshet, Flytoget, som oppnådde 86,2 kundetilfredshetspoeng.