JON TUFTO

jon.tufto@bergens-tidende.no

Stryk betyr at bilen er i så dårlig stand at den må repareres før den kan bli godkjent. * I hovedstaden strøk 40 prosent av bilene til EØS-kontroll i fjor. * I Hordaland strøk 63 prosent. — Vi har et fuktigere klima her, så det er ikke rart at vi har flere rustskader, sier senterleder Hanne-Lise Hammersland ved NAF i Fyllingsdalen.

Farlige småting På de fleste av bilene påpekes bare mindre ting, som ødelagte vinduspussere og lykter som ikke virker. - Men dette er ikke småting når en snakker om sikkerhet. Ødelagte lykter kan være svært farlig, sier bilteknisk konsulent Terje Pedersen i NAF. Bileksperten tror bergenserne kjører dårligere biler fordi de har mindre penger enn Oslo-folk. - Lønningene er vel noe høyere der borte. Når en har gammel bil og dårlig råd, blir vel reparasjonene deretter. Men det kan selvsagt være at de er flinkere å passe på bilene sine der borte, sier han.

Dårlige bremser I Hordaland hadde 967 kjøretøy så alvorlige mangler at det omgående ble nedlagt forbud mot bruk. Hovedårsakene var rust og alvorlige mangler ved bremser, lys og hjuloppheng. Mange har så nedslitte biler at de ikke mener det er bryet verdt å møte til kontroll i det hele tatt. Vegvesenet har begjært avskilting for 5988 kjøretøy i Hordaland på grunn av manglende kontroll i 1999. Alle bileiere får varsel om kontroll fire måneder før fristen. I Hordaland kan kontrollen utføres ved 208 godkjente verksteder, to NAF-teststasjoner og de fire trafikkstasjonene til Statens vegvesen Hordaland. De aller fleste, 85 prosent velger bilverkstedene, trafikkstasjonene sjekker 10 prosent og NAF tar seg av 5 prosent.

fakta/eøs-kontroll * Som EØS-land har Norge forpliktet seg til at samtlige personbiler eldre enn tre år skal kontrolleres annethvert år. * Kontrollen skal gjøre bilene våre sikrere og mer miljøvennlige. Sjekken omfatter blant annet lykter, sikt, bremser, støy og avgasser. * I år innkalles biler registrert i årstall som er partall, det vil si årene 1996, 94, 92, og så videre, helt tilbake til 1960. Neste år sjekkes biler med oddetall. * Siste siffer på nummerskiltet angir hvilken måned kontrollen skal foregå i. Januar er 1, februar er 2, og så videre. * Mangler må utbedres senest én måned etter kontrollen. Ellers risikerer man avskilting.