ERIK VEIGÅRD, NTB

Når forparten av "John R." ligger trygt på lekterens dekk, skal den slepes til Rotterdam for opphugging. Det er en utrolig nøyaktig og svært krevende operasjon Taubåtkompaniet AS har tatt på seg. En rekke skuelystne har tatt turen til Grunnfjorden for å se når den 8.000 tonn tunge forparten til "John R." skal plasseres på verdens største lekter.

Vellykket slep Den greskkypriotiske lastebåten "John R." gikk på grunn utenfor Grøtøya i Troms 1. juledag i fjor. Skipet knakk i to 2. januar. Bergingsselskapet Taubåtkompaniet klarte å taue den drøyt 130 meter lange forparten inn til Veggefjorden, der vrakdelen har ligget siden.

Tirsdag ble forparten av "John R." slept fra Veggefjorden til de gunstigere forholdene i Grunnfjorden, der det var mulig å senke lekteren under "John R.". Slepet ble vellykket utført, men den videre operasjon er stilt i bero på grunn av sterk vind.

-Det blåser østlig stiv til sterk kuling. Med det store vindfanget som er i den 8.000 tonn tunge forparten, har vi bestemt oss for å vente til det løyer, sier trafikksjef Inge Grøtting i Taubåtkompaniet.

Enorm lekter Lekteren som skal bære forparten til "John R." heter "Boa Barge 19" og er verdens største. Den kan løfte 30.000 dødvekttonn, og måler 147x46 meter. Likevel måtte et par oppdriftstårn fjernes for at det skulle bli plass til John R.-forparten.

Taubåtkompaniet håper på gunstigere vindforhold onsdag ettermiddag eller kveld, og setter i så fall i gang operasjonen. På lekteren er det allerede montert støtter som passer til bunnen av John R.-skroget. Under siste del av lekterens heving, vil ledestenger på lekteren sørge for at forparten av " John R." havner der den skal.

Det er ennå ikke klarlagt når slepet videre fra Grunnfjorden til Rotterdam skal skje, men Taubåtkompaniet sier at slepet vil måtte tilpasse seg værforholdene, på grunn av det store vindfanget.