De to minefartøyene KNM Oksøy og KNM Glomma kan nemlig ende sine dager på havnen i København eller Stockholm.

Til sammen kostet de hele 700 millioner kroner som nye midt på 1990-tallet. Da var de det mest hypermoderne og oppskrytte Marinen kunne by på. Fartøyene vakte stor oppsikt i NATO-kretser.

Få seilingsdøgn

Men herligheten varte ikke lenge for Oksøy og Glomma, henholdsvis det første og siste fartøyet som ble bygget ved daværende Kværner Mandal. De fikk bare 10-12 seilingsdøgn bak seg før de ble lagt i opplag på Haakonsvern. Hele minefartøy-prosjektet sprakk så det suste økonomisk, nærmere bestemt med en hel milliard. Dermed var det ikke penger igjen til reservedeler for fartøyene. Og det ble det etter hvert et skrikende behov for. Problemene var både mange og alvorlige for den nye fartøytypen med katamaranskrog og vannjetmotorer. Dermed måtte to fartøyer ofres for at det skulle la seg gjøre å forsyne de øvrige sju minefartøyene med reservedeler.

Skroting eller salg

I 2003 hadde Stortinget ingen annen løsning enn å vedta at de to fartøyene skulle fases ut. Allerede da var skjebnen til KNM Oksøy og Glomma beseglet. Alternativene var skroting eller salg av det som var igjen av dem.

Siden den tid er fartøyene blitt demilitarisert, Alt elektronisk utstyr er plukket ut. Motorene er også tatt ut. Dermed er det bare skrogene igjen av de en gang så stolte og hypermoderne marinefartøyene.

— Vi håper å få en halv million for hver av dem, sier saksbehandler Bjørn Stavrum i Forsvarets Logistikkorganisasjon (FLO), avdeling avhending.

Høy kvadratmeterpris

Havnemyndighetene i København og Stockholm har nå til vurdering om de skal kjøpe hvert sitt fartøy. Da vil de i så fall bli brukt som flytende havnekontor – sannsynligvis med den dyreste kvadratmeterprisen som finnes for slike kontorer.

LES MER OM SAKEN I MORGENDAGENS BT.

DYR: KNM Glomma kan ende sin korte maritime karriere som havnekontor i København eller Stockholm.
Jan Vindsetmo