Rapportene fra 2005 til 2012, som VG har fått innsyn i, avdekket at veiforholdene var en avgjørende faktor når 15 menneskeliv gikk tapt i 14 ulykker.

Etterlatte har imidlertid ikke fått se rapportene. De fleste vet ikke engang at dødsulykkene er blitt gransket.

Lover åpenhet

Fra 2005 har Statens vegvesen gransket alle dødsfall på norske veier. Fem regionale ulykkesanalysegrupper (UAG) har ved hver eneste dødsulykke utarbeidet en omfattende rapport, en såkalt UAG-rapport, om hva som gjorde at liv gikk tapt.

Veidirektør Terje Moe Gustavsen sier ulykkesrapportene ble holdt hemmelige for at de skulle bli mest mulig ærlige, men nå lover han mer åpenhet. Han sier han har forståelse for at de etterlatte ønsker å se rapportene, og opplyser at Statens vegvesen er inne i en prosess hvor de vil vurdere å gjøre rapportene mer tilgjengelige.

Erstatningsansvar

— Jeg regner med at vi kommer til en konklusjon der en vesentlig del av rapportene blir offentliggjort, sier han.

Advokat og ekspert på erstatningsrett Øyvind Vidhammer mener veimyndighetene kan ha unndratt seg erstatningsansvar gjennom hemmeligholdet.

— I sakene der Statens vegvesen selv konkluderer med at veiforhold - i stor eller avgjørende grad - har vært medvirkende til en ulykke, så vil det offentlige fort ha et erstatningsansvar, sier advokaten til VG.