• Konsekvensene av et havari kunne blitt katastrofale. Denne hendelsen viser behovet for styrket oljevernberedskap på Fedje.

Det hevder leder i Naturvernforbundet Hordaland, Tom Sverre Tomren, i en pressemelding.

Naturvernforbundet Hordaland varsler nå omkamp om oljeverndepoet på Fedje, og ber nå fiskeriminister Svein Ludvigsen se på saken igjen.

— I dag var vi heldige, men neste gang kan konsekvensene for natur og miljø bli katastrofale, sier Tomrern.

Han viser til at det langs kysten og innseilingsledene til de store oljeterminalene på Sture og Mongstad, finnes det hvert år sted ca. 50.000 skipsbevegelser. De største tankskipene som anløper terminalene kan være opp mot ca. 400.000 tonn, og kan forårsake utslipp på størrelse med EXXON VALDES ulykken i Alaska 1989 eller utslippet i Nordvest-Spania for kort tid siden.

— Innseilingsleden til Sture og Mongstad er Norges høyrisikoområde nummer 1. Denne gangen har et formidabelt redningsarbeid forhindret en miljøkatastrofe, men skulle et skip havarere frykter vi at oljevernberedskapen vil bli tatt med buksene nede, sier Tomren.