Da Forbrukerombudet hadde sin siste store kontroll av butikkens hylleprising var resultatet nedslående: Hele 22 av 23 sjekkede butikker i Oslo og Trondheim hadde avvik mellom hyllepris og kassepris på én eller flere varer, skriver E24.

— Vi fant mye feilmerkinger. Riktignok slo det ut begge veier: Vi så også tilfeller hvor prisen i kassen var lavere. Det var altså ingenting som vitnet om noen bevisst plan om å lure forbrukerne, presiserer fagdirektør Jo Gjedrem.

Etter at flere forbrukere reagerer på feilprising, ber han matvarekjedene gjøre seg klare for en ny kontrollaksjon.

— Det ser ut til at det syndes mye fremdeles. Det er sannsynlig at vi vil avlegge butikkene nye besøk for å sjekke prismerking i løpet av året - særlig dersom klagene nå fortsetter å komme, sier Gjedrem.

Konserndirektør for kommunikasjon Per Roskifte i NorgesGruppen hilser en priskontroll velkommen.

— Vi har full forståelse for at forbrukere lar seg frustrere, og kritiserer oss når de får opplyst feil pris, sier han.