GUNNHILD WIK MIKKELSEN ernæringsterapeut

Ifølge tradisjonell kinesisk medisin er det mulig å varme opp kroppen innenfra med den maten vi spiser. Vi kan velge varmende råvarer, varmende krydder, varmende drikker og varmende tilberedningsmetoder.

At mat kan ha en varmende effekt er ikke ukjent. De fleste har sikkert følt virkningen av krydder som karry, paprika og chili i store mengder — man blir raskt rød og varm i ansiktet, rød og hoven på leppene og brennende varm i munnen. Kineserne regner imidlertid dette som en utvendig varme som vil bli erstattet av en innvendig kulde allerede neste morgen. Med andre ord perfekte krydder for f.eks. India, der det er godt å våkne behagelig avkjølt neste glovarme dag.

FOR OSS nordboere gjelder det å møte vinteren med noe som holder oss stabilt varme innvendig helt frem til februar/mars. Til dette bruk er krydder som ingefær, pepperrot og cayenne velegnet. I stedet for å stige til hodet og gjøre deg «rød i toppen», brer de varmen sin i hele kroppen, faktisk helt ned i tærne. Urtekrydder som timian, rosmarin og salvie har en liknende effekt. Av matvarer er det særlig rotgrønnsakene som er varmende. Det betyr en renessanse for lokalt produserte varer som gulrot, kålrot, persillerot, sellerirot, rødbet og pastinakk, i likhet med animalske proteiner som kjøtt, fisk og egg.

BAKING I OVN og langtidskoking er tilberedningsmetoder som anbefales spesielt. På denne måten kan selv mer kjølende mat få en varmende effekt. Kineserne regner blant annet frukt som kjølende og foreslår derfor at vi forsøker å bake noe av den i ovnen, koke den til suppe eller kompott eller krydre den med ingefær for å gjøre den mer varmende om vinteren.

Vi har mange tradisjonelle norske matretter som kineserne vil kalle varmende. Får i kål (animalsk protein og langtidskokt), lapskaus, fersk suppe og betasuppe (animalsk protein, rotfrukter og langtidskokt), kålrabistappe (rotfrukt og langtidskokt), fruktkompott og fruktsupper (langtidskokt) og ingefærpærer (varmende krydder og langtidskokt).

I tillegg til disse ærverdige og velsmakende rettene, kan man forsøke seg frem og for eksempel marinere kjøtt eller fisk en times tid i olje, soyasaus og reven ingefær eller pepperrot før tilberedning. Man kan også bruke finsnittet, fersk cayenne (husk å fjerne alle de enormt sterke frøene først) i wok eller gryteretter, eller bakte rotfrukter penslet med olje og krydret med timian, salvie eller rosmarin. Man kan lage purerte supper, bake epler med rosin, honning og malt ingefær, lage appelsinsalat marinert med ingefær eller koke kompott av frukt eller bær.

DET KAN TA to til tre uker fra du starter med å spise varmende matvarer til du virkelig merker varmen bre seg i kroppen. Derfor gjelder det å komme i gang nå, før kulden får ordentlig tak. For deg som sliter med kalde føtter, kan følgende lille sengevarmer med umiddelbar virkning anbefales: Et halvt glass eplejuice fylles opp med kokende vann og tilsettes en teskje saft av reven ingefær (presses med fingrene) eller malt ingefær (tørr). Drikk et glass hver ettermiddag eller kveld, og du er god og varm frem til neste dag.