— Nordmenn er blåøyde. Blendet av en gigantisk reklameoffensiv er nordmenn lurt til å tro at flaskevann er sunnere enn vann fra kranen, hevder Carin Leffler fra Framtiden i våre hender.

Kommersialisert

Selv om kildevann på flaske koster ni kroner literen, kjøper vi produktene som aldri før. I fjor brukte vi 810 millioner kroner på emballert vann. Salget av ikke-kullsyret vann øker mest, med en stigning på 75 prosent fra 1997.

— De aller fleste i Norge har godt vann i springen Når så mange likevel velger å kjøpe vann på flaske er det et ledd i en trend der også vann blir kommersialisert. Ingenting får være gratis lenger, heller ikke vann, mener Leffler.

Hele verden

Informasjonsdirektør i Ringnes, Anne Marit Schiong, mener påstanden om at vann kommersialiseres er bare tull.

— Farris er et av våre eldste varemerker, og vi i Ringnes har hatt en stor del av markedet lenge, så salg av vann er ingen nyhet, sier Schiong. Hun mener det økte salget må settes inn i en større sammenheng.

— Vi ser en trend over hele verden og spesielt i Europa at salget av flaskevann går opp. Vi selger produkter av høy kvalitet og det er folk villige til å betale mye for, sier Schiong.

Prislapp på alt

For vann på flaske koster. En liter vann er like dyr som en liter bensin. Vann fra springen koster bare 0,6 øre literen.

— Jeg ønsker å sette fokus på samfunnstrenden der vi setter prislapp på absolutt alt. I tillegg innebærer vannsalget økt forurensning av naturen fordi flaskene blir distribuert av lastebiler og gir økt bruk av plastemballasje, sier Leffler. Foreløpig ser det ut til at nordmenn fortsetter å handle leskedrikken på flaske. Vann er vann, men merkevaren koster litt ekstra.

FOTO: VEGAR VALDE