VIP-systemet ble innført for å sikre at personer med samfunnsviktige funksjoner — som leger, ambulansefolk, politifolk, beredskapsfolk - kan kommunisere i krisesituasjoner. Systemet skal gi 14.000 mennesker prioritet i mobilnettet når dette rammes av svikt, og overføre samtalene til NetCom.

Men også dette nye beredskapsnettet falt sammen torsdag, skriver Aftenposten.

— De skulle egentlig gå via nødstrømmen og gå over på konkurrentens nettverk under denne typen omstendigheter. Jeg kan ikke svare på hvorfor det ikke skjedde, sier Telenors konsernsjef Jon Fredrik Baksaas.

Kan få millionbot

Post- og teletilsynet vurderer nå om de skal reagere mot Telenor etter fadesen torsdag. Selskapet kan risikere millionbot.

— Telenor har hatt en feil i forbindelse med planlagt arbeid. Det er dessverre en gjenganger i IKT-verdenen. Vi vil derfor undersøke om man har hatt tilstrekkelige risikovurderinger og om man har hatt tilstrekkelig beredskap for feilsituasjoner, sa Einar Lunde, avdelingsdirektør for Post- og teletilsynets avdeling for nett, til NTB fredag.

Kriseledelsen brukte NetCom

Selv om den automatiske overføringen til NetCom i det nye beredskapsnettet ikke virket torsdag, måtte Telenors egen kriseledelse ty til konkurrenten for å kommunisere.

— Jeg koblet meg på Netcoms nett, innrømmer Telenor Norges kriseleder Guttorm A. Hansen overfor Dagens Næringsliv.

Både han, norgessjef Berit Svendsen og kommunikasjonsdirektør Torild Uribarri har abonnement hos sin argeste konkurrent.

Netcoms kommunikasjonsdirektør Severin Roald sier at det var fint at Telenor fikk løst problemet.

— Det er bra at man benytter seg av hverandres nett i slike situasjoner, sier Roald.