– Selv om vi gikk ned nesten 6000 i opplag for papiravisen, så sikrer VG Nett at vi har en betydelig leserøkning totalt for varemerket VG, sier Øyvind Næss, personal— og informasjonsdirektør i VG.

– Det vi feirer i dag er en leserøkning på nesten 200.000 for VG Nett, noe som betyr at mer enn 50 prosent av landets befolkning over 12 år hver dag er innom et produkt med VGs logo på. Det er en helt unikt, sier Næss.

Ikke fornøyd

Han understreker imidlertid at man ikke er fornøyd med at papiravisen fortsatt må notere nedgang. Nedgangen var dessuten større i annet halvår i 2007 enn første halvår.

– Målet er at denne kurven skal flate helt ut i 2008, altså at vi ikke får ytterligere nedgang. Det skal vi klare ved å være nyhetsledende til enhver tid.

– Men det er nisjeavisene som igjen øker?

– Det er riktig, og vi må nok slutte med å avfeie deres fremgang med nettopp at de er nisjeaviser. Fremgangen til Dagens Næringsliv er imponerende, og jeg ser at vi sannsynligvis har noe å lære av hva de, og andre nisjeaviser, gjør, sier Næss.

Osloaviser mest tilbake

Den samlede tilbakegangen for norske aviser i 2007 var i underkant av 27.000 eksemplarer. Dette er ca. én prosent av markedet. Det som er verdt å merke seg er at fire Oslo-aviser alene hadde en opplagsnedgang på 24.000 daglig.

Dårligst ut kommer Dagbladet med en minus på nærmere 11.000, deretter følger Aftenposten Aften og VG, hver med ca. 6000 i nedgang. Dagsavisen måtte notere i underkant av 1000 eksemplarer i minus.

På plussiden i hovedstaden finner vi først og fremst Dagens Næringsliv og Morgenbladet med henholdsvis ca. 5000 og ca. 3000 eksemplarer i pluss.