— Det fulgte ikke anmodningen fra piloten i politihelikopteret om å gå opp til 2.000 fot, sier operasjonsleder Per Berntsen ved Asker og Bærum politidistrikt.

— Det er ikke første gang pressehelikoptre forstyrrer redningsarbeid. Vi vil sende en rapport som blir oversendt Luftfartstilsynet, sier han.

Beklager

Redaksjonssjef Helje Solberg i VG beklager dersom avisens helikopter forstyrret redningsarbeidet.

— VG har naturligvis ikke noe ønske om å forstyrre eller skape vanskeligheter for en slik redningsaksjon, sier hun til NRK.

Hun understreker at det er piloten som har ansvaret om bord.

— VGs medarbeidere skal ikke forsøke å påvirke pilotens disponeringer, understreker hun.

En 39 år gammel mann døde natt til torsdag av skadene han pådro seg i ulykken. Se øvrige seks som var om bord i helikopteret slapp fra ulykken med lettere skader.

Havarikommisjonen

Havarikommisjonen for sivil luftfart og jernbane startet torsdag morgen arbeidet med å finne årsaken til ulykken.

Selskapet som eier helikopteret, Airlift, har vært innblandet i flere ulykker tidligere og har fått kritikk fra Havarikommisjonen.

— Disse ulykkene vil bli vurdert i forbindelse med det siste havariet for å se om det finnes likheter, og for å se om det er gjort tilstrekkelig fra selskapets side for å etterkomme pålegg, sier havariinspektør Tor Nørstegård.

Han understreker imidlertid at det er for tidlig å si noe om årsaken til torsdagens havari.

— Vi vil i første omgang undersøke helikopteret og havaristedet. Vi skal snakke om vitner og avhøre mannskapet på helikopteret. Deretter skal vi skrive rapport, sier han.

Airlift

Administrerende direktør i Airlift, Bjarne Slapgard, sier at selskapet tar alle ulykker alvorlig, men mener at hans selskap ikke har større ulykkesfrekvens enn bransjen ellers. Han ønsker ikke å kommentere enkeltheter ved den siste ulykken.

— Dette må politiet og Havarikommisjonen undersøke nærmere.

<b>I FJELLVEGGEN: </b>Helikopteret traff ikke selve den store Kolsåstoppen på 330 meter der det klatres, men en lavere topp som ligger rett bak den tidligere NATO-basen.