Ona skal under hånden ha tilbudt ledelsen i Grafisk (NGF) 50 millioner kroner for å få opphevet den såkalte filmsatsparagrafen, som i 35 år har vært grafikernes mektige våpen for å forsvare arbeidsplasser og rettigheter i datateknologiens tidsalder.

Han skal mandag i oppvaskmøte med den grafiske klubben i VG, som blankt avviser en slik form for byttehandel for å få fjernet enerettavtalen. Onas framgangsmåte får også tommelen ned fra Schibsteds og Aftenpostens ledelse.

Tok kontakt

— Jeg kan bekrefte at jeg før jul tok kontakt med nestleder Anders Skattkjær i NGF for å drøfte muligheter for å gjøre forandringer i filmsatsparagrafen, sier administrerende direktør Aslak Ona til NTB.

Han vil verken bekrefte eller benekte at han tilbød å legge 50 millioner kroner på bordet i bytte mot avtalen, men understreker at han verken har hatt fullmakt eller intensjoner om å gå i direkte forhandlinger med NGF om saken.

— Jeg har full respekt for NGFs avtale, som også har støtte fra en dom i Arbeidsretten. Men jeg mener tiden er inne for å få til en modernisering av avtaleverket, fordi dette er en svært dyr avtale for avisene slik teknologien har utviklet seg, sier Ona.

Den fulle historien om sitt konkrete utspill vil han spare til mandagens medlemsmøte i VG-klubben.

Sterke reaksjoner

Det var på et klubbseminar for VGs grafikere i helgen at Anders Skattkjær fortalte om Onas utspill, og reaksjonene var sterke. Skattkjær sier det er helt uaktuelt for forbundet å gå inn på problemstillingene som Ona har reist.

I Grafisk har filmsatsparagrafen i alle år siden 1966 vært forsvart nærmest som en helligdom. Forbundet og avisklubbene frykter at typografenes dager vil være talte i sideproduksjon av aviser uten denne avtalen.

- Useriøst

Men selv om Onas bekymringer over filmsatsparagrafen i mange år har vært delt av avisutgiverne, ikke minst i Akersgatas storaviser, møter Onas uortodokse utspill ingen forståelse i egne rekker.

— Dette er helt ukjent for meg, og jeg tar helt avstand fra det. Det er helt utenkelig at det kan ha vært seriøst ment. Det er ikke slik vi forhandler med NGF, sier konsernsjef Kjell Aamot i Schibsted til Dagbladet.

— Dette må være en spøk. Hvis ikke vil jeg kalle det svært useriøst, sier Aftenpostens administrerende direktør Olav Mugaas til Aftenposten.

(NTB)