Ansatte svindler sine arbeidsgivere for 1,3 milliarder kroner årlig. I år er økningen på formidable 200 millioner kroner, eller 15 prosent, ifølge tall fra Handels— og Servicenæringens Hovedorganisasjon (HSH).

— De beste tingene i livet er ofte gratis. Det gjelder også når man vil styrke lojaliteten blant ansatte, sier Knut Ims ved Senter for etikk og økonomi, Norges Handelshøyskole (NHH).

- Bare nyttegjenstander

Kjemperabatt til gode venner. Varer som ikke slås inn i kassen, mens pengene går i lommen. «Når sjefen får bonus og fallskjerm, kan jeg ta ditt eller datt».

Svinntallene for 2003 avdekker omfanget av utro tjenerskap ved kjøp og salg av varer, ulovlige rabatter eller regulært tyveri. Etikkforsker Knut Ims mener økte krav til effektivitet, høyt arbeidspress, frustrasjon og fremmedgjøring kan forklare hvorfor moralen blant enkelte ansatte blir mer frynsete.

— Vi ser et økt press på de ansatte, samtidig som de blir sett på som kun nyttegjenstander. Det går ofte på bekostning av omsorg og respekt. Skaper man ikke tilhørighet i organisasjonen, så taper man viktige forutsetninger for god bedriftskultur, sier Ims.

Han tror ansattes egenverdi som mennesker må dyrkes frem dersom handels- og servicenæringen skal få bukt med internsvindelen.

— Det handler om å utvikle gode relasjoner mellom kolleger og til ledelsen. Det trenger ikke koste penger, men kan selvfølgelig bety å bruke noen kroner på sosiale tiltak og opplæring.

— Hva med overvåkingskamera?

— Det er å begynne i feil ende, men kan være relevant i enkelte tilfeller.

- Bedre personalpolitikk

Forskeren, med ansvar for etikkundervisning for NHH-studentene, mener utfordringen generelt er størst i store bedrifter, der ansatte kan føle seg fremmedgjort overfor eieren og ledelsen.

Daglig leder i Det kriminalitetsforebyggende råd, Inger Marie Fridhov, mener økningen i internsvinnet kan vitne om dårlig personalpolitikk.

— Det eneste som kan hjelpe mot intern svindel er at bedriftene fører en politikk der de ansatte identifiserer seg med virksomheten. Det gjelder å få alle til å tenke at «nå er vi sammen om å drive god butikk».

Fridhov tror også moralen på gulvet settes under press når ansatte føler seg utnyttet.

— Man skal ikke legge skylden på ledelsen ved svindel. Men føler man seg utnyttet, er det lettere å tenke «du stjeler fra meg, jeg stjeler fra deg», sier Fridhov.

I likhet med Knut Ims tror hun god personalbehandling er den beste medisinen, ved siden av gode lønns- og ferieordninger.