Nå krever Redningsselskapet at noe blir gjort for å forhindre at det stadig må igangsettes berging av utlendinger som mangler erfaring med kyst og sjø.

— Utleierne av båter må pålegges et større ansvar både i forhold til informasjon om vær, sikkerhetsutstyr om bord og selve båtmateriellet, sier informasjonssjef Ingvar Johnsen i Redningsselskapet.

Tatt av vinden

I Geirangerfjorden fikk 40 utenlandske kajakkpadlere store problemer mandag da vinden plutselig snudde. To kajakker veltet, men padlerne ble berget av en lokal båt. Padlerne var passasjerer på cruisebåten «Rhapsody». De var uvant med kajakkene, som var leid i Geiranger.

På Romsdalsfjorden ble fire tyske fisketurister i to båter overrasket av stormen. To drev i land på en øy i fjorden, mens det ble iverksatt leteaksjon med redningsskøyta «Kjøpstad» etter Alfred Lexow (66) fra Berlin og kameraten Bernhard Lehmann (53). De to var ute og fisket i en åpen plastbåt på 16 fot da de ble overrasket av kraftig vind.

«Kjøpstad» fant de to like etter klokken 17. Da var Hovedredningssentralen alarmert, et ambulansehelikopter var i lufta og lokalt politi var utkalt.

- Ikke kontroll

— Vi ante fred og ingen fare da det med ett ble store bølger. Vi hadde ikke lenger kontroll over båten. Vi måtte bare følge med bårene. I stor fart for vi østover, forteller de to til Romsdals Budstikke.

Informasjonssjef Ingvar Johnsen i Redningsselskapet er dypt fortvilet over at slike episoder gjentar seg gang på gang.

— Denne gangen gikk det bra, men vi har også hatt tilfeller som har endt på en tragisk måte, fordi utlendingene ikke har kunnskap og erfaring med kysten og havet og med båtkultur. Dessuten synes jeg ikke det er godt nok at utlendinger plasseres om bord i et skall av en 16 fots båt med et par årer og en liten påhengsmotor og ønskes god tur.

Johnsen mener det må en helt annen oppfølging til fra utleiers side. Hvilke krav som bør settes og hvordan dette skal gjøres, er ikke opp til meg og Redningsselskapet å bestemme. Men så populært det er blitt for utlendinger å ferdes på sjøen i Norge i små båter, må det komme krav som bidrar til å bedre sikkerheten og dermed forhindre kostbare redningsaksjoner, sier Johnsen.