RUNE VALDERHAUG rune.valderhaug@bt.no

— Det er så tungt og vanskelig å etablere en innenriksrute i andres hjemmemarkeder at jeg tviler på at utenlandske flyselskaper vil forsøke seg her i Norge. Det samme ser vi også i hele Europa, sier avdelingsdirektør Torbjørn Lothe i Samferdselsdepartementet til Bergens Tidende.

Ifølge EØS-avtalen kan hvilket som helst utenlandsk flyselskap etablere innenriksruter i Norge hvis de tilfredsstiller kravene til sikkerhet, økonomisk drift og teknisk driftsorganisasjon. Denne retten har man hatt siden 1997.Men hittil er det ingen utenlandske flyselskaper som har latt seg friste av å utfordre SAS og Braathens her til lands.

Vil tillate SAS-oppkjøpet av Braathens har åpnet for spekulasjoner om at utenlandske selskaper kan være på vei for å fly eksempelvis mellom Oslo og Bergen, som er en av Europas 10 mest trafikkerte flyruter. Torsdag sa samferdselsminister Terje Moe Gustavsen at man fra norsk side vil åpne for dette for å unngå at det nye "Braa-SAS" får monopol.

Men utlendingene glimrer totalt med sitt fravær. Noen få forsøk på å gå inn i andre lands hjemmemarkeder har så langt vært totalt mislykket. SAS prøvde seg for noen år siden med en spansk innenriksrute. Men noen suksess ble det aldri.

Kollaps i Sverige Braathens gikk også tungt inn det svenske innenriksmarkedet. Det endte med en skikkelig krasjlanding og tap på ca. en milliard kroner i løpet av kort tid. Selskapets kollaps i Sverige er en viktig årsak til krisen i Braathens i dag. - Det skal et svært apparat og store investeringer til for å kunne konkurrere med andre flyselskapers hjemmemarkeder. Et marked som i dag er totalt dominert av SAS og Braathens, er neppe attraktivt for de store utenlandske flyselskapene. I alle fall har vi aldri registrert noen interesse for å satse tungt på det norske hjemmemarkedet, sier Lothe.