Spørsmål om klima? Spør bt.no sitt klimapanel her

«Når du kjøper en Volkswagen BlueMotion følger det med en klimakvote for ett års bruk. Med andre ord, du kjøper en klimanøytral bil». Slik var formuleringen i en annonse som stod på trykk på Bergens Tidende sine klimasider på onsdag.

— Dette er villedende og utilstrekkelig markedføring og et brudd på markedsføringsloven. Vi har påpekt dette over for Møller Bil før. Derfor er vi overrasket over at de bruker den samme formuleringen igjen, sier Bernhard Vigen i Forbrukerombudet.

Hvor klimavennlig er du? Test deg selv her

- Sprengte superlativskalaen

Det siste året har Forbrukerombudet jobbet mye med bilbransjen. Årsaken er at svært mange har hevet seg på klimabølgen og markedsført bilene sine som miljøvennlige og grønne.

— Mange sprengte superlativskalaen i annonsene sine, sier Vigen.

Hvis påstander som klimanøytral, grønn, eller miljøvennlig brukes i markedsføringen skal det være mulig å bevise at bilen belaster miljøet vesentlig mindre enn alle andre tilsvarende biler. Dette er i praksis umulig. Derfor laget Forbrukerombudet en liste over miljøbeskrivelser av biler som ikke skal brukes i annonser.

- Var en glipp

— Etter at vi tok fatt i dette har bilbransjen generelt vært flink til å forholde seg til de nye retningslinjene.

Daglig leder ved Møller Bil på Nesttun, Tom Østerbø, hevder annonsen skyldes en glipp.

— Vi klippet fra tidligere brukte annonser og var ikke oppmerksom på at teksten var blitt endret, sier han.

Østerbø beklager det som har skjedd.

– Dette tar vi fullt ansvar for. I neste annonse er feilen rettet opp, sier han.

Ser du på miljøløfter når du skal kjøpe bil? Si din mening!

ULOVLIG: Møller Bil markedsførte denne bilen som klimanøytral og får refs fra Forbrukerombudet.